نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 12:48

فقدان قیمت تضمینی بزرگترین مشکل تولید پنبه است

گرگان- پیشکسوت صنعت پنبه پاک کنی استان گلستان گفت: فقدان قیمت تضمینی برای خرید پنبه یکی از دلایل بی رغبتی نسبت به کشت آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، پاک سرشت صبح چهارشنبه در سومین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی که با حضور مدیر کل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: تولید پنبه یا همان وش یک تولید هزینه بر است و برای کشاورز با شرایط فعلی سودی ندارد.

وی افزود: مسئله تخم پنبه مشکل دیگری است که سال‌ها گریبان این صنعت را گرفته به گونه‌ای که تا سال ۸۳ تخم پنبه برای روغن کشی خرید می‌شد و پس از این سال‌ها تبدیل به علوفه دام شد.

وی ادامه داد: وقتی وزارت جهاد کشاورزی برای واردات محصولات کشاورزی از جمله پنبه تعرفه نمی‌گذارد چطور می‌توان انتظار نجات پنبه را داشت، وزارت جهاد باید حداقل ۲۰ درصد برای واردات تعرفه بگذارد.

پاک سرشت آفت کش‌ها و آب را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: شبکه مراقبت از بین رفته همچنین با توجه به افزایش قیمت سموم و سه مرحله‌ای بودن سمپاشی برای پنبه و کمبود آب این زراعت را در استان که مهد طلای سفید بود زمین گیر کرده است.

به گفته وی فقدان ماشین آلات به روز کشاورزی از جمله کمباین مخصوص پنبه چینی و کمبود کارگر از دیگر مسائلی است که سال‌ها از سوی مسئولان به آن بی توجهی شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1314943

مهمترین اخبار ایران و جهان: