نیوز سیتی!
29 آبان 1402 - 11:41

بازار نفت دوباره جان گرفت

با احتمال کاهش بیشتر تولید نفت اوپک پلاس، قیمت نفت در معاملات نخستین روز کاری بازارهای جهانی به بالای 81 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی افزایش یافت زیرا انتظار می‌رود اوپک پلاس میزان کاهش تولید خود را با هدف تقویت قیمت‌ها، بیشتر کند.

قیمت نفت 4 هفته بود که به علت کم شدن نگرانی‌ها در مورد اختلال در عرضه نفت در غرب آسیا و درگیری میان اسرائیل و حماس کاهشی شده بود.

هر بشکه نفت برنت با 80 سنت افزایش 81.41 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 72 سنت افزایش 76.61 دلار معامله شد.

پس از اینکه منابع آگاه در روز جمعه از احتمال بررسی کاهش بیشتر تولید در نشست 26 نوامبر اوپک پلاس خبر دادند، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی 4 درصد افزایش یافت.

قیمت نفت از اواخر ماه سپتامبر تقریبا 20 درصد از ارزش خود را از دست داده بود.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند: «مدل آماری ما از تصمیمات اوپک نشان می‌دهد که با توجه به کاهش موقعیت‌های سوداگرانه و  کاهش بیشتر تولید و زمان‌بندی و افزایش بیش از انتظار ذخایر، امکان کاهش تولید بیشتر وجود دارد.»

این بانک پیش‌بینی می‌کند که کاهش تولید موجود در سال 2024 به طور کامل ادامه می یابد و کاهش تولید دواطلبانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان هم تا سه ماهه دوم سال آینده تمدید و به تدریج از ماه جولای کم خواهد شد.

تونی سایکامور، تحلیلگر بانک آی‌جی معتقد است به علت احتمال کاهش تولید بیشتر اوپک پلاس، قیمت نفت خام آمریکا ممکن است به 80 دلار در هر بشکه افزایش یابد، هرچند کاهش قیمت به کمتر از 72 دلار، دولت بایدن را تشویق می‌کند تا ذخایر راهبردی آمریکا را پر کند.

از طرفی، سرمایه‌گذاران به دنبال تحریم‌های واشنگتن علیه 3 نفتکشی که نفت به هند فرستادند، منتظر اختلال در عرضه نفت روسیه هم هستند.

در عین حال، مسکو در روز جمعه ممنوعیت صادرات بنزین را لغو کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1578487

مهمترین اخبار ایران و جهان: