نیوز سیتی!
10 اردیبهشت 1402 - 00:19

۱۱۸ حلقه چاه‌ غیرمجاز در مهاباد پر شد

ارومیه - مدیر امور آب شهرستان مهاباد گفت: پارسال در مجموع ۱۱۸ حلقه چاه غیرمجاز برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در این شهرستان با همکاری کشاورزان مسدود شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا جهین در این زمینه افزود: از این تعداد، ۱۱۵ حلقه چاه در سال گذشته و سه حلقه نیز در یک ماه ابتدایی امسال مسدود شد تا مجموع چاه های مسدودی از سال ۱۳۹۳ تاکنون به یکهزار و ۱۰۰ حلقه چاه با حجم تخلیه سالانه ۷۰ میلیون مترمعکب برسد.

وی، با بیان اینکه پارسال هفت مورد ماشین آلات حفر چاه غیرمجاز نیز توقیف شد، گفت: امسال نیز چهار دستگاه حفاری مورد پیگیری قرار گرفت که از این تعداد تنها یک مورد توقیف شد.

جهین اظهارکرد: در راستای بررسی میزان استخراج آب بر روی چاه‌های مجاز پارسال ۳۶ کنترل حجمی هوشمند و امسال شش مورد نصب شد.

وی افزود: برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی باعث کاهش این منابع و پایین رفتن سطح آب آنها شده است که در بسیاری از مواقع موجب فرونشست اراضی نیز می‌شود.

مدیر امور آب شهرستان مهاباد اضافه کرد: هم‌اکنون یکهزار و ۵۷۶ حلقه چاه دارای مجوز در مهاباد با حجم تخلیه بیش از ۵۵ میلیون متر مکعب وجود دارد که از این تعداد یکهزار و ۳۱۸ حلقه در بخش کشاورزی با حجم تخلیه ۴۴.۵ میلیون مترمکعب، ۱۹۷ حلقه با حجم تخلیه ۳.۵ میلیون مترمکعب مربوط به بخش صنعت و ۵۸ حلقه نیز با حجم تخلیه شش میلیون متر مکعب مربوط به آب آشامیدنی روستایی و سه حلقه چاه با حجم یک میلیون مترمکعب مربوط به بخش آب آشامیدنی شهری است.

مهاباد دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این میزان بیش از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار با سامانه‌های نوین و مجهز آبیاری می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1176887

مهمترین اخبار ایران و جهان: