نیوز سیتی!
08 دی 1401 - 18:09

مشارکت راهبردی محور دیدار مقامات ازبکستان و ترکیه در «تاشکند»

در دیدار معاون اول وزیر امور خارجه ازبکستان و سفیر ترکیه در تاشکند ابعاد مشارکت راهبردی دو کشور بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «فرقت صدیق اف» معاون اول وزیر امور خارجه ازبکستان و «اولگان بکار» سفیر ترکیه در تاشکند در چارچوب دیداری ابعاد مشارکت راهبردی دو کشور را بررسی کردند.

طرفین همچنین در مورد تعمیق بیش از پیش همکاری‌های متقابل در چارچوب سازمان‌های بین المللی نیز تبادل نظر کردند.  

دو طرف به گسترش همکاری‌ها و جستجوی نقاط جدید رشد اقتصادی، افزایش حجم تجارت دوجانبه، توسعه صادرات و همکاری‌های سرمایه گذاری در سال 2023 میلادی توجه خاص داشتند. 

طرفین در پایان این دیدار در مورد تداوم روابط نزدیک به توافق رسیدند و همچنین برنامه اجرای مراسم‌های مشترک در آینده نزدیک را هماهنگ کردند. 

ترکیه یکی از مهم‌ترین همکاران تجاری ازبکستان در منطقه محسوب می‌شود. مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2021 میلادی در سطح بیش از 3 میلیارد و 600 میلیون دلار قرار گرفته است.

 هم اکنون در ازبکستان بیش از 1611 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران ترکیه فعالیت می‌کنند. امروز در ازبکستان با حضور شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه طرح‌های بزرگی از جمله تولید فناوری‌های پیشرفته، مدرنیزه کردن زیربناهای انرژی، حمل و نقلی و مخابراتی، نظامی و گردشگری اجرا می‌شود. 

ترکیه استقلال این کشور را در تاریخ 16 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخت و در تاریخ 4 مارس سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 942587

مهمترین اخبار ایران و جهان: