نیوز سیتی!
29 آذر 1401 - 15:37

مهمان‌نوازترین موکب‌دار کرمان: نمی‌گذاریم به مهمانان حاج‌قاسم بد بگذرد

مهمان‌نوازترین موکب‌دار که سالانه میزبان هزاران هزار زائر در کربلای معلی و کرمان است، می‌گوید: مردم با هر نگرش، تفکر و ظاهری که سردار سلیمانی را دوست دارند و می‌خواهند به مزار ایشان بیایند، ما برای اسکان در خدمت‌شان هستیم و نمی‌گذاریم به مهمانان حاج‌قاسم بد بگذرد.

 خبرگزاری فارس _کرمان؛ مهسا حقانیت: «امین گزستانی»، جوان کرمانی که تا همین چند سال قبل با سرپنجه‌های هنرمندش زخمه بر تار و سه‌تار می‌زد، حالا با همان دستان بر زخم‌های مردم مرهم می‌گذارد، او با میزبانی از هزاران هزار زائر در پیاده‌روی اربعین در کربلای معلی و مهمانان حاج‌قاسم در کرمان حالا مهمان‌نوازترین موکب‌دار کرمانی‌ست و تمام توانش را پای کار آورده تا به مهمانان حاج‌قاسم «خوش» بگذرد.

 وقتی امین آقا «امین» دختران بندرعباسی شد مردی جوان و لاغراندام با قدی بلند و ریش مشکی، کلاه بافتنی سبزرنگ، کاپشن چرم سیاه، سر به‌زیر و خنده‌رو با چشمانی نافذ و نجیب.

با دیدن ظاهرش اولین تصویری که به ذهن می‌آید، تصویر فرماندهان جوان جنگ است، راستش را بخواهید، او هم امروز یک فرمانده است، فرماندهی در خط مقدم خدمت به مردم.

 فرقی نمی‌کند درد، کجا باشد و از چه باشد، گزستانی فقط می‌خواهد مرهم باشد، آن شب سرد زمستانی کرمان را دختران بندرعباسی تا آخر عمرشان فراموش نمی‌کنند، سوز سرما از یک طرف، تنهایی و غریبی از سوی دیگر.

 با یک اتوبوس به گلزار شهدا آمده بودند، بی‌آنکه خبری بدهند که دارند می‌آیند، ساعت از یک نیمه شب گذشته بود که به مزار حاج‌قاسم رسیدند، آن وقت شب جرأت نمی‌کردند پای‌شان را از اتوبوس بیرون بگذارند.

 گزستانی که از حضور دخترهای بندرعباسی خبردار شد، خودش را به مهمانان حاج‌قاسم رساند، از پله‌های اتوبوس بالا رفت، به دخترها گفت، پیاده شوید، گفتند می‌ترسیم، اخمی به میان ابروهایش انداخت و گفت: این حاج‌قاسمی که اینجا هست، امنیت دختران مسیحی و عرب در فلوجه، سوریه و عراق را در دل جنگ برقرار کرده حالا شما اینجا کنارش هستید و می‌ترسید؟

 حالا امین آقا، امین آنها شده بود، دخترها از اتوبوس پیاده شدند و با خیال راحت به زیارت شهدای کرمان رفتند، شب را هم در اقامتگاهی گرم و راحت به میزبانی یکی از خانواده‌های شهدا به سر کردند.

 از معراج شهدا تا موکب معراج شهدا

گروه جهادی معراج شهدا سال ۸۳ شکل گرفت و امین گزستانی و دوستانش در قالب این گروه هرهفته به دیدار یکی از خانواده شهدا می‌رفتند، بعد از آن هم بچه‌های معراج هرجا سیل و زلزله‌ای می‌آمد، کف میدان حاضر می‌شدند و بلاگردان بودند، از کرمانشاه و لرستان و خوزستان گرفته تا سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان.

 معراج شهدای کرمان از سال ۱۳۶۵ دایر شد تا شهدای جنگ را از این مکان به خانواده‌ها تحویل دهند و ۳ هزار و ۵۰۰ شهید از معراج به آغوش عزیزان‌شان برگشتند.

 معراج شهدای کرمان با حضور شهدای غواص در سال ۹۴ دوباره زنده شد و از آن سال گزستانی به‌عنوان خادم معراج انتخاب شد. موکب معراج شهدا هم از همان سال پایه‌گذاری شد، گزستانی می‌گوید: موکب را برای اسکان و پذیرایی از زوار آقاجان‌مان ابا عبدالله حسین(ع) در کربلای معلی راه‌اندازی کردیم.

 وی ادامه می‌دهد: ما در موکب معراج شهدا، کارهای فرهنگی را در استان کرمان و داخل کشور پایه‌ریزی کردیم و بعد تصمیم گرفتیم برای فعالیت‌های برون‌مرزی و اسکان و پذیرایی از زوار امام حسین (ع) در کربلا هم ورود کنیم.

 به گفته گزستانی موکب معراج شهدا از ۲۲۰ نفر از بچه‌های فعال تشکیل شده است که در قسمت‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

وی عنوان می‌کند: سال ۹۵ موکب معراج شهدا را در کربلای معلی و در فاصله یک‌هزار متری از حرم آقاجان‌مان امام حسین (ع) و آقا ابوالفضل عباس(ع ) راه‌اندازی کردیم.

 اما گزستانی که همیشه به‌دنبال انجام کارهایی‌ست که روی زمین مانده‌اند، وقتی متوجه شد زوار کرمانی در زیارت اربعین با مشکل اسکان مواجه هستند، فعالیت موکب معراج شهدا را به سمت اسکان زائران کرمانی برد، سال اول ۵۰۰ نفر را اسکان دادند، سال دوم یک‌هزار نفر، سال سوم یک‌هزار و ۵۰۰ نفر و در سال چهارم هم ۲ هزار نفر را تا اینکه کرونا آمد و همه چیز تعطیل شد.

به مهمانان حاج‌قاسم برای اسکان «نه» نگفته‌ایم

 اما در اربعین امسال بچه‌های موکب معراج شهدای کرمان ۳۰ هزار زائر کرمانی و غیرکرمانی را طی ۱۰ شب اسکان دادند، اما اسکان زوار امام حسین (ع) در کربلای معلی در سال ۹۸ تجربه گران‌بهایی بود که همزمان با شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی هم به‌کار آمد.

 گزستانی بیان می‌کند: از همان روز شهادت حاج‌قاسم و برای مراسم خاکسپاری بحث زوار حاج‌قاسم و شهدا را به شکل مردمی برعهده گرفتیم و الحمدالله در شب قبل از مراسم تدفین ۱۰ هزار نفر را در سالن‌ها و خانه‌های مردم کرمان اسکان دادیم.

 وی ادامه می‌دهد: اسکان مردم در شب تدفین حاج‌قاسم نقطه آغازی شد که اسکان مهمانان حاج‌قاسم را در تمام سال دنبال کنیم و در اولین سالگرد حاج‌قاسم که هنوز هیچ‌کس کاری را با عنوان اسکان شروع نکرده بود، اما بچه‌های موکب معراج شهدا اسکان سالنی و اسکان مردمی را با استفاده از منازل مردم در شهر کرمان و مساجد انجام دادند و در این سه سال بعد از شهادت سردار دل‌ها در هر روز و شبی از هرجای کشور به ما برای اسکان زنگ زدند، «نه» نگفتیم.

این جوان جهادی خاطرنشان می‌کند: همه اقدامات مربوط به اسکان مهمانان حاج‌قاسم را صلواتی و رایگان و بدون هیچ هزینه‌ای انجام داده‌ایم و در این سه سال هرروز و هرشب مهمانانی را به عشق شهدا داشته‌ایم و پذیرش کرده‌ایم.

بچه‌های موکب معراج شهدای کرمان به‌عنوان اولین گروه همچنین بحث راهنمایی و روایتگری برای زائران را هم انجام می‌دهند، گزستانی می‌گوید: وقتی کاروانی از استان دیگری می‌آید با اکوسیستم و فضای شهر کرمان آشنا نیستند، ما آنها را به گلزار شهدا می‌آوریم، روایتگری توسط راویان انجام می‌شود و علاوه بر حضور بر سر مزار حاج‌قاسم، برنامه گلزارگردی داریم و سایر شهدای شاخص کرمان را هم به مردم کشورمان معرفی می‌کنیم.

 وی ادامه می‌دهد: با کاروان‌ها بعد از گلزار شهدا می‌رویم به سمت بیت‌الزهرا(س) که موقوفه حاج‌قاسم و محل روضه‌های اوست، بعد هم موزه دفاع مقدس و امامزاده محمد(ع)، حتی کاروان‌هایی که وقت بیشتری داشته باشند را به بازار تاریخی، مجموعه گنجعلیخان و یا باغ شاهزاده می‌بریم.

 گزستانی با بیان این مطلب که مهمانان حاج‌قاسم وقتی به کرمان می‌آیند، تعجب می‌کنند که این شهر این همه جای دیدنی دارد، خاطرنشان می‌کند: در سومین سالگرد حاج‌قاسم هم با همان روال همیشگی به‌عنوان یکی از موکب‌های مردمی این خدمات را به مردم ایرانی و خارجی ارائه می‌دهیم و نمی‌گذاریم به مهمانان حاجی بد بگذرد.

 وی ادامه می‌دهد: قوانین اسکان را با توجه به تجربه‌ای که از اسکان در کربلا داریم برای اسکان در کرمان هم گذاشته‌ایم، بنابراین برای هر زائر دو شب اسکان را در نظر گرفته‌ایم و توانایی اسکان دو تا سه هزار نفر در هر شب را طی ۱۰ روز داریم.

 این خادم شهدا یادآور می‌شود: تعدادی از خادمان موکب معراج شهدا هم به‌عنوان راهنمای زائر در سومین سالگرد حاج‌قاسم فعالیت می‌کنند و اطلاعات لازم در زمینه رفت و آمد و اسکان در کرمان را ارائه می‌دهند و مردمی که می‌خواهند برای اسکان اقدام کنند، می‌توانند کد *6655*720000# را شماره‌گیری کنند.

 قصه‌های شنیدنی مهمانان حاج‌قاسم

هر فرد و هر کاروانی که به گلزار شهدای کرمان می‌آید، قصه خودش را دارد، گزستانی بعضی از این قصه‌ها را روایت می‌کند: زائران زیادی از استان‌ها و کشورهای دیگر به گلزار شهدای کرمان می‌آیند، همه آنها هم خاص هستند، اما بعضی‌ها خاص‌ترند، مثلا یک مادر ۵۸ ساله که از یاسوج به مشهد رفته بود و از مشهد با پای پیاده به عشق حاج‌قاسم به گلزار شهدای کرمان آمد و دوباره با پای پیاده از کرمان به نیابت از حاجی و شهدا به کربلا رفت.

 وی عنوان می‌کند: آقایی هم با یک موتور قدیمی از بوشهر برای زیارت حاج‌قاسم به کرمان آمد و از اینجا هم با همان موتور به زیارت امام رضا (ع) رفت.

 ایجاد حسینیه کرمانی‌ها و مهمانسرای حاج‌قاسم آرزویی که به دل معراجی‌ها افتاده است

 گزستانی با اشاره به اینکه تا حالا برای فعالیت‌های‌مان یک ریال پول از هیچ ارگان و نهاد دولتی نگرفته‌ایم و کار را با کمک‌های خیران و مردم پیش می‌بریم، عنوان می‌کند: دو تا آرزو داریم؛ دل‌مان می‌خواهد مثل همه استان‌ها یک حسینیه در کربلا داشته باشیم و زمینی را هم برای حسینیه کرمانی‌ها در نظر گرفته‌ایم، اما برای خرید آن خیران، مردم و مسؤولان باید پای کار بیایند.

 وی خطاب به مسؤولان می‌گوید: ما دست‌های شما هستیم و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم و می‌خواهیم بزرگترین مهمانسرای مهمانان حاج‌قاسم را به شکل مردمی راه بیندازیم و برای خرید زمین این مهمانسرا به کمک‌تان نیاز داریم.

هواداری  حاج‌قاسم از مهمانان در لحظه عاشقی

بچه‌های موکب معراج شهدا سه سال است که بی‌وقفه برنامه لحظه عاشقی را هر شب جمعه به وقت ساعت شهادت حاج‌قاسم در جوار مزار سردار دل‌ها برگزار می‌کنند.

 آن شب جمعه سرد زمستانی هم قرار بود، برنامه لحظه عاشقی برگزار شود، گزستانی که راوی و مجری برنامه بود اما سرماخورده بود، حال و احوال خوبی نداشت، گوشه اتاق خوابش برد، همسرش پتو را رویش کشید و خواب امین آقا سنگین و سنگین‌تر شد.

 کاروان یزدی‌ها به گلزار شهدای کرمان رسیده بود و مهمانان حاج‌قاسم در آن هوای سرد منتظر آغاز برنامه بودند، امین آقا هنوز خواب بود، باید کسی می‌آمد و او را بیدار می‌کرد، حاج‌قاسم به خوابش آمد و فقط یک جمله گفت «بلند شو».

 گزستانی چشم‌هایش را که باز کرد، تازه متوجه شد، ساعت به وقت عاشقی‌ست و مهمانان حاج‌قاسم منتظرند و آن‌جا بود که امین آقا بیش از هر زمان دیگری فهمید، حاجی چقدر هوای مهمان‌هایش را دارد.

 پایان پیام/۸۰۰۱۹/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 922588

مهمترین اخبار ایران و جهان: