نیوز سیتی!
19 دی 1401 - 21:17

راهکارهایی برای کنترل قیمت میوه در شهرکرد

کارشناس اقتصادی گفت: شهرداری در برخی استان‌های بزرگ میدان‌های میوه و تره‌بار ایجاد کرده که از طریق تنها یک واسطه میوه از باغدار خریداری و در میدان با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌شود که نتیجه آن تعدیل قیمت و حذف دست‌های بعدی دلالان است.

محمد قائدامینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: میوه کالای فصلی است و عوامل درونی و بیرونی شامل آب‌ و هوا، صادرات، واردات، تولید و تعرفه‌های بسیاری در قیمت این محصول اثر دارد.

کارشناس اقتصادی افزود: همه میوه‌ها و سبزیجات در استان تولید نمی‌شود و به ناچار باید بخشی از نیاز را از استان‌های همجوار تهیه و هزینه حمل و نقل بار را لحاظ کرد، اما راه‌هایی از جمله تعدد واردکننده سبب می‌شود که قدرت دست یک گروه خاص نباشد و این امر برای جذب مشتری، خودکار قیمت را به حداقل می‌رساند.

وی با بیان اینکه در استان واسطه از مبدأ تا مقصد زیاد است، ادامه داد: وضعیت قیمت میوه در استان و به خصوص شهرکرد به‌گونه‌ای است که سود فروش محصول میان دلالان می‌چرخد در واقع کشاورز ۱۰ تا ۲۰ درصد حاشیه سود دارد اما هر کدام از دلال‌ها به دنبال ۳۰ تا ۵۰ درصد سود هستند.

قائدامینی ادامه داد: البته دلال‌ها به طور کامل نیز نباید حذف شوند زیرا که برخی از این افراد خدمات خرده‌فروشی نیز انجام می‌دهند.

وی بیان داشت: حذف دلال می‌تواند حاشیه سود را کم کند اما دولت می‌توانند برای حمایت از مصرف‌کنندگان، خود اقلام را قیمت‌گذاری کند البته در صورتی که هم حق مصرف‌کننده و هم حق تولیدکننده را در نظر بگیرند و به گونه‌ای نباشد که کشاورز انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشد.

میدان میوه و تره‌بار در شهرکرد ایجاد شود 

قائدامینی توضیح داد: شهرداری در برخی استان‌های بزرگ مانند تهران در کنار دلال‌ها میدان‌های میوه و تره‌بار ایجاد کرده که از طریق تنها یک واسطه میوه از باغدار خریداری و در میدان با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌شود که نتیجه آن تعدیل قیمت و حذف دست‌های بعدی دلالان است.

وی ادامه داد: در این صورت مشتری خودبه‌خود به سمت این میادین جذب می‌شود اما متأسفانه در استان چنین امکانی وجود ندارد و فروشندگان خرد با هم‌دستی اتحادیه قیمت‌ها را تغییر می‌دهند.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: با ایجاد این میادین نظارت و کنترل بازار نیز راحت‌تر می‌شود و البته نیاز به احداث چند میدان هم نیست و ۲ میدان در شهرکرد کفایت می‌کند و همین امر سبب روی آوردن مشتری به سمت میادین می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد دوم برای بهبود اوضاع میوه در شهرکرد این است که رابطه مستقیم بین عرضه‌کننده و متقاضی ایجاد کنیم و مانند سیستم تاکسی اینترنتی در این سیستم نیز تولیدکننده و مصرف‌کننده با هم ارتباط بگیرند که سبب حذف دلال‌ها و کمتر شدن هزینه‌ها می‌شود.

خرید و فروش میوه آنلاین شود

قائدامینی اظهار داشت: اگر بشود در بلندمدت بسترهای فروش آنلاین میوه را در سامانه‌های مختلف مانند بازرگام فراهم کرد خریدار کالا و قیمت را ببیند و بخرد در این صورت قیمت کنترل می‌شود.

وی در پایان گفت: همه چیز را نمی‌توان از طریق نظارت کنترل کرد و باید زیرساخت‌ها را فراهم کرد تا بتوان مانع تخلفات شد.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 966288

مهمترین اخبار ایران و جهان: