نیوز سیتی!
08 دی 1401 - 00:38

تقویت نیروی هوایی روسیه با جنگنده‌های تازه نفس «سوخو-57»

نیروی هوایی روسیه در بحبوحه نبرد با اوکراین به شمار دیگری جنگنده رادار گریز «سوخو-57» مجهز شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کارخانه هواپیماسازی «کوموسمولسک آرمور» روسیه روز چهارشنبه از ارسال شماری دیگری از جنگنده‌های نسل پنجم« سوخو-۵۷» سفارش وزارت دفاع روسیه به نیروی هوایی این کشور خبر داد.

به گزارش وبگاه «یوکرین میلیتری سنتر»، «یوری اسلیوسار» مدیرعامل این شرکت همچنین اظهار داشت که علاوه بر سوخو-۵۷، مجموعه‌ای از جنگنده چند منظوره «سوخو-۳۵» نیز برای نیروی هوایی روسیه تولید شده است.

جنگنده سوخو-۵۷ آینده هوانوردی رزمی روسیه است. این جنگنده فناوری‌های پیشرفته دارد. سوخو-۵۷  مانورپذیر و رادارگریز می‌تواند اهداف هوایی و زمینی دشمن را در فواصل دور شناسایی و منهدم کند.

در بدنه این جنگنده مواد کامپوزیت به طور گسترده استفاده شده و کابین این جنگنده  به پیشرفته‌ترین تجهیزات مجهز است.

سوخو-۵۷ اولین جنگنده روسی با ویژگی‌های رادارگریز و تنها جنگنده نسل پنجم این کشور است. این هواپیما که با جنگنده «اف-۲۲ رپتور» آمریکایی و «چنگدو جی-۲۰» چینی رقابت دارد  اولین پرواز خود را سال ۲۰۱۰ انجام داد.

این هواپیما برای برتری هوایی و عملیات حمله ساخته شده و می‌تواند انواع اهداف هوایی، زمینی و دریایی را مورد حمله قرار دهد. این  جنگنده تک سرنشین و دو موتوره سرعت مافوق صوت دارد. گفته می‌شود در مجموع ۷۶ فروند جنگنده سوخو-۵۷ تا سال ۲۰۲۸ به ارتش روسیه تحویل داده می‌شود که ۲۲ فروند از این هواپیماها تا سال ۲۰۲۴ وارد خدمت می‌شوند.

 

یک نشریه آمریکایی اخیرا در مطلبی به احتمال فروش جنگنده‌های نسل پنجم سوخو-۵۷ ساخت روسیه به هند، الجزایر و ترکیه اشاره کرد.

برخی منابع خبری تعداد ارسال شده سوخو-۵۷ به نیروی هوایی روسیه در روزهای گذشته را چهار فروند ذکر کردند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 941444

مهمترین اخبار ایران و جهان: