نیوز سیتی!
17 تیر 1402 - 09:04

بازار شیر تو شیر دامداران و شرکت‌های لبنی در گیلان

کاهش مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در گیلان، باعث کاهش درامد شرکت‌های تولیدی شده و همین امر موجب شده تا زمان پرداخت معوقات شرکت‌ها به اتحادیه دامداران، طولانی‌تر شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده – روزانه با تلاش و مدیریت کشاورزان و دامداران گیلان، ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن شیر در استان تولید می‌شود اما این روزها کمبود نقدینگی یکی از عمده مشکلات این قشر از زنجیره تأمین غذایی است.

دامداران گیلانی می‌گویند: «نهاده‌ای که در بازار فروخته می‌شود باید به‌صورت نقد پرداخت شود درصورتی‌که شرکت‌های خریدار شیر، مطالباتشان را پیش‌تر با تأخیر و اکنون نیز ماه‌ها از آخرین پرداختی آن‌ها می‌گذرد!»

یوسفی، مدیر اتحادیه دامداران گیلان اخیراً در خبری اعلام کرده که «پرداخت دیرهنگام پول شیر از سوی کارخانه‌های لبنی موجب شده است تا دامداران برای خرید نهاده‌ها با مشکل مواجه شوند و به‌سختی بیفتند».

به گفته مدیر اتحادیه دامداران گیلان «هر لیتر شیر ۱۵ هزار تومان از دامداران خریداری می‌شود این در حالی است که هزینه تمام‌شده تولید هر لیتر  آن،  ۱۹ هزار تومان است».

آن‌طور که یوسفی به رسانه‌ها گفته، «به‌طور میانگین کارخانه‌های لبنی استان ۵۸ میلیارد تومان به دامداران بدهکارند» و این یعنی اگر این پرداختی‌های دیر ادامه پیدا کند، "دام‌های بیشتری به کشتارگاه خواهند رفت!"

حالا، محمد گلشنی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان طی گفت‌وگویی به خبرنگار فارس گفته است که «پرداخت مطالبات اتحادیه دامداران حداقل با یک ماه تأخیر، متداول بوده است».

وی درباره علت تأخیر در پرداختی‌ها معتقد است «کاهش سرانه مصرف شیر موجب شده تا بازار شیر از دست برود و فروش شرکت‌های فرآوری شیر نیز کاهش پیدا کند».

یقیناً کاهش خرید مصرف‌کنندگان شیر، پایین آمدن قدرت فروش شرکت‌های لبنی و درنهایت کاهش نقدینگی آن‌ها موجب می‌شود تا تعداد و حجم معوقات شرکت‌ها به اتحادیه دامداران، افزایش پیدا کند.

با این اوصاف، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از طراحی شیوه‌هایی برای پرداخت سریع‌تر مطالبات اتحادیه دامداران خبر داده و بیان کرده که «به‌زودی تسهیلاتی در اختیار شرکت‌های لبنی گذاشته تا معوقات دامداران پرتلاش گیلانی سریع‌تر پرداخت شود.

به گفته گلشنی بخشی از طلب اتحادیه دامداران گیلانی به درخواست آن‌ها، با این توجیه که "قادرند در بازار شیر خشک فرآوری شده را بفروشند"، توسط شرکت‌های لبنی، پرداخت‌شده است.

علاوه بر تعویق طولانی‌مدت در مطالبات شیر اتحادیه دامداران گیلانی، به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها در مواردی دامداران قادر به تأمین غذای دام‌ها نیستند و قبل از پروار شدن آن‌ها را به کشتارگاه می‌فرستند که این امر نیز موجب افزایش قیمت گوشت نیز شده است و این احتمال را که در آینده قیمت این کالا افزایش نیز پیدا کند نیز، وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان این را هم گفته که دولت، بخشی از نهاده موردنیاز اتحادیه را  به تعاونی دامداران پرداخت کرده و همچنان نیز ادامه دارد.

وی گفته که نهاده‌های حمایتی جهاد کشاورزی گیلان به دامداران از سوی شرکت پشتیبانی امور دام از طریق تسلیم ضمانت‌نامه‌های بانکی، تحویل می‌شود.

افزایش معوقات شرکت‌های لبنی به اتحادیه دامداران گیلانی بازار این محصول با ارزش را شیر تو شیر کرده و احتمال تغییر قیمت‌های آن را به سبب جبران بخشی از خسارت‌ها، افزایش می‌دهد.

دولت علاوه بر در نظر گرفتن یارانه به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و به‌ویژه دامی، لازم است برای شرکت‌های فرآوری و میانی نیز تسهیلات ارزان قیمتی را در نظر بگیرد.

دامداران گیلانی گرچه با سعه صدر و صبوری هرروز با مشکلات مالی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی مواجه و با آن کنار می‌آیند اما این صبوری و نجابت آن‌ها نباید به یک‌رویه معمول تبدیل‌شده و به الزام سازگاری بینجامد.

پایان پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس
شناسه خبر: 1341488

مهمترین اخبار ایران و جهان: