نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 11:21

هشدارچین به آمریکا درباره حمایت از نامزد دردسرساز انتخابات تایوان

مقامات چین با اشاره به اقدامات تنش‌آمیز نایب رئیس جزیره خودمختار تایوان، به وزیر خارجه آمریکا درباره حمایت از نامزد انتخابات آتی این جزیره هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، مقامات چین به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هشدار داده‌اند که اقدامات جدایی طلبانه لای چینگ‌ته، نایب رئیس جزیره تایوان به تشدید تنش بین پکن و تایپه منجر خواهد شد.

نشریه وال‌استریت‌ژورنال در خبری به نقل از منابع مطلع نوشت که این مساله به سفر اخیر بلینکن به چین و ملاقات با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور این کشور مربوط می‌شود.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، بلینکن با این پرسش مقامات چینی مواجه شده که آیا آمریکا، حزب مترقی دموکراتیک حاکم تایوان را یک «دوست» تلقی می‌کند و اینکه آیا نتیجه انتخابات ریاست ماه ژانویه این جزیره، برای واشنگتن «منفعت شخصی» دارد.

همچنین گفته می‌شود بلینکن تاکید کرده که آمریکا درباره انتخابات تایوان موضعی «بی‌طرفانه» اتخاذ خواهد کرد و واشنگتن از مداخله خارجی در روند رای‌گیری حمایت نکرده است.

پکن که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، به دفعات آمریکا را به حمایت از سیاستمداران «جدایی‌طلب» در تایوان متهم کرده است. هرچند آمریکا از برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان خودداری کرده، سیاستمداران واشنگتن همواره جلساتی را با مقامات محلی تایپه برگزار کرده و می‌کنند. پکن این تماس‌ها و همچنین فروش سلاح از آمریکا به تایوان را نقض اصل «چین واحد» می‌داند.

چین آگوست ۲۰۲۲ پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و همچنین پس از سفر تسای اینگ‌وِن، رئیس تایوان به واشنگتن در مارس ۲۰۲۳، رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای را حوالی جزیره تایوان برگزار کرد.

نایب رئیس تایوان که در حال حاضر برای انتخابات ریاست این جزیره در سال ۲۰۲۴، پیشتاز نظرسنجی‌هاست، در گذشته خود را «یک سیاسی‌کار عملگرا برای استقلال تایوان» توصیف‌کرده بود. او بعدها درباره این جمله شفاف‌سازی کرد و گفت که به‌دنبال تغییر شرایط سیاسی کنونی در تایوان نیست.

بلینکن ۱۸ و ۱۹ ژوئن در سفری دو روزه راهی چین شد. هر دو طرف درباره نتایج و دستاورد این سفر و مذاکرات، با رعایت احتیاط ابراز خوش‌بینی کردند. با این حال، پکن، اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که اندکی پس از بازگشت بلینکن به واشنگتن، جین‌پینگ را «دیکتاتور» خطاب کرده بود را قویا محکوم کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1310000

مهمترین اخبار ایران و جهان: