نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 14:55

دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با سفیر امارات متحده عربی در ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دیدار با سفیر امارات متحده عربی در ایران برطرف شدن چالش‌های محیط‌زیستیخاورمیانه را در گرو همکاری و هماهنگی بین کشورهای منطقه دانست.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دیدار با سفیر امارات متحده عربی در ایران که در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، با اشاره به اشتراکات فراوان کشورهای منطقه خلیج فارس در ابعاد مختلف، مدیریت چالش‌های محیط‌زیستی منطقه‌ای را در گرو همکاری و هماهنگی این کشورها دانست و اظهار کرد: اگرچه دشمنان همواره تلاش کرده‌اند که زمینه جدایی کشورهای دوست و برادر را به وجود آورند اما مشترکات و منافع جمعی ما به قدری گسترده است که این تلاش‌ها هرگز به نتیجه نخواهد رسید.

وی افزود: سیاست کشور جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دولت مردمی، اولویت قایل شدن برای روابط حسنه با همسایگان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفت: در میان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، بیشترین مراودات و همکاری‌های اقتصادی و گردشگری را با کشور امارات داریم.
سلاجقه تأکید کرد: کشورهای منطقه می‌توانند در قالب ائتلاف‌های منطقه‌ای، زمینه رفاه و پیشرفت هرچه بیشتر مردم خود را فراهم کنند.

وی با تبریک به کشور امارات برای میزبانی کاپ ۲۸، گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران آماده است تا همه ظرفیت‌های خود را برای برگزاری باشکوه این رویداد بین‌المللی در اختیار کشور امارات قرار دهد.

 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه تصریح کرد: کشورهای منطقه به دلیل برخورداری از منابع غنی سوخت‌های فسیلی می‌بایست مراقب باشند که اجلاس کاپ ۲۸ به عنوان حربه‌ای در دست کشورهای غربی برای استثمار آنان قرار نگیرد.

وی افزود: در اجلاس کاپ ۲۷ در کشور مصر، بحث شکل‌گیری صندوق جبران خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی مطرح شد و با توجه به اینکه کشورهای ما و بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، دارای اقتصاد مبتنی بر منابع فسیلی هستند، پیشنهاد می‌کنیم که روند مذاکرات مربوط به این صندوق در اجلاس کاپ ۲۸ به گونه‌ای پیش رود که هم اقتصاد کشورهای منطقه آسیب نبیند و هم آسیب‌پذیر بودن ما از تغییرات اقلیمی تحت‌الشعاع قرار نگیرد. 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، کنوانسیون راپمی را یک میثاق منطقه‌ای بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان برای حفظ محیط‌زیست دریایی منطقه توصیف و خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، مقرر شده است که نشست آتی کنوانسیون راپمی در سال ۲۰۲۳ در کشور جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

وی با تشکر از حضور فعالانه کشور امارات در کنفرانس وزرای محیط‌زیست منطقه که تیرماه ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد، گفت: برگزاری موفقیت‌آمیز آن کنفرانس باعث شد که سازمان ملل متحد، کشور جمهوری اسلامی ایران را به عنوان میزبان کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در سال جاری انتخاب کند.

سلاجقه افزود: این نشست بین المللی ۱۸ و ۱۹ شهریور با شرکت مقامات بیش از ۵۰ کشور جهان برگزار می شود و از شما و وزیر محیط‌زیست امارات هم دعوت می‌کنیم که در این کنفرانس حضور فعالانه داشته باشید.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد زمینه‌های همکاری دو کشور در دیگر شقوق محیط‌زیستی نیز منجر به دستاوردهای بزرگ برای مردم دو کشور و دیگر کشورهای منطقه شود.

در این دیدار، سیف الزعابی؛ سفیر امارات متحده عربی در ایران نیز با تشکر از نقش دکتر سلاجقه در بهبود روابط دو کشور، اظهار امیدواری کرد جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح در اجلاس کاپ ۲۸ که به میزبانی این کشور برگزار می شود، حضور یابد.

وی از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای سفر به امارات متحده عربی دعوت به عمل آورد.    

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1287244

مهمترین اخبار ایران و جهان: