نیوز سیتی!
13 بهمن 1402 - 16:30

«بیشکک» میزبان رایزنی‌های سیاسی قرقیزستان و ایران

رایزنی‌های سیاسی دوره‌ای قرقیزستان و ایران در سطح معاونان وزرای امور خارجه دو کشور به میزبانی «بیشکک» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، رایزنی‌های سیاسی دوره ای قرقیزستان و ایران در سطح معاونان وزرای امور خارجه دو کشور به میزبانی «بیشکک» برگزار شد.

ریاست هیأت قرقیزستان را «عوض بیک آتاخان اف» معاون وزیر امور خارجه این کشور و ریاست طرف ایرانی را «علی باقری» معاون وزیر امور خارجه این کشور برعهده داشتند.

طرفین در چارچوب این رایزنی‌ها وضعیت کنونی روابط دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، فرهنگی و بشردوستانه، سازماندهی سفرها در سطوح عالی و بالا را بررسی و و همچنین چشم‌انداز همکاری های متقابل در سال جاری را تعیین کردند.

آتاخانوف با اشاره به موضوع همکاری متقابل دو کشور در زمینه سیاسی تاکید کرد: روابط قرقیزستان و ایران سازنده و دوستانه است، این دو کشور در یک منطقه قرار دارند. دارای تاریخ و فرهنگ مشابه و علاقه‌مند به تحکیم امنیت و ثبات منطقه هستند و صمیمانه برای دوستی و همکاری با همه طرف های علاقه‌مند تلاش می کند.

در این مراسم بر پیشبرد همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور تأکید شد. در این زمینه هیأت ها در مورد ارائه کمک های لازم به یکدیگر برای اجرای پروژه های مختلف در زمینه های حمل و نقل، کشاورزی، لجستیک و گردشگری به توافق رسیدند. در عین حال، برای تشدید تجارت متقابل، بر اهمیت از سرگیری پروازهای مستقیم بین «بیشکک» و «تهران» تاکید شد.

طرفین همچنین در مورد تعدادی از مسائل روز دستور کار بین المللی تبادل نظر و بر تداوم همکاری‌های متقابل در قالب همکاری های منطقه ای نظیر سازمان ملل، «اکو»، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اسلامی واتحادیه اقتصادی ارواسیا به توافق رسیدند.

«علی باقری» رئیس هیأت ایرانی نیز به نوبه خود برگزاری رایزنی های بعدی بین وزارتخانه های امور خارجه در شهر «تهران» را پیشنهاد داد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1657988

مهمترین اخبار ایران و جهان: