نیوز سیتی!
20 دی 1402 - 17:53

سفیرآمریکا: کریدور ترانس‌خزر یک اولویت اقتصادی برای قزاقستان و ایالات متحده است

سفیر آمریکا در قزاقستان با اشاره به روابط واشنگتن-آستانه گفت: توسعه کریدور ترانس‌خزر یک اولویت اقتصادی برای هر دو کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «دانیل روزنبلوم» سفیر ایالات متحده در قزاقستان، در جریان میزگردی در دفتر مرکز سیاست کاسپین در واشنگتن دی سی، در مورد روابط بین ایالات متحده و قزاقستان گفت: توسعه کریدور ترانس خزر یک اولویت اقتصادی برای هر دو کشور است.

این دیپلمات آمریکایی خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی قزاقستان و آسیای مرکزی با در نظر گرفتن زمینه ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی، به طور خودکار آنها را مورد توجه سیاست خارجی آمریکا قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ثبات و حاکمیت هدف استراتژیک اصلی ایالات متحده در قزاقستان است و برای دستیابی به آن در 4 حوزه اصلی تلاش می‌کند.

روزنبلوم تاکید کرد: برای گام اول اینکه ایالات متحده در تلاش است تا منافع مشترکی در حوزه سیاسی و دیپلماتیک پیدا کند که در کنار کشورهای منطقه بتواند از سیاست‌های خاصی در سطح بین‌المللی دفاع کند. بهترین مکانیسم برای این کار پلتفرم C5+1 است. اصل راهنما این است که کشورهای آسیای مرکزی به عنوان یک گروه عمل و با یکدیگر ادغام و همکاری کنند.

وی مورد دوم را مربوط به امنیت و حفاظت از مرزها، مبارزه با تروریسم، از بین بردن تهدیدات فراملی و ارائه کمک به کشورهای آسیای مرکزی و به ویژه قزاقستان اعلام کرد.

سفیر آمریکا حوزه سوم را تلاش اقتصادی مطرح کرد که شامل گسترش روابط تجاری و سرمایه گذاری و ارائه کمک‌های فنی برای دستیابی به موفقیت اقتصادی بیشتر است.

این مقام آمریکایی چهارمین حوزه را حقوق بشر بیان کرد که این موضوع در روابط آمریکا و قزاقستان بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا بدون حکومتداری مناسب و بدون رعایت حقوق بشر، ثبات و حاکمیت در دراز مدت وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ما در هر 4 زمینه با سرعت‌های مختلف، در زمینه‌های مختلف پیشرفت قابل توجهی داشتیم، اما در مجموع نتایج قابل توجهی با قزاقستان حاصل شده است.

روزنبلوم در مورد چگونگی پایبندی قزاقستان به تحریم‌های غرب و تمایل آن برای همکاری اقتصادی تمام عیار با روسیه خاطرنشان کر: از زمان وضع تحریم‌ها در سال 2022، قزاقستان به شدت آنها را رعایت کرده است. واشنگتن و آستانه تلاش‌های زیادی برای همکاری با یکدیگر برای جلوگیری از صادرات مجدد کالاهای تحریم شده انجام داده‌اند.

وی تاکید کرد که بسیاری از زمینه‌های دیگر وجود دارد که قزاقستان بدون نقض تحریم‌ها روابط اقتصادی خود را با روسیه تقویت می‌کند.

سفیر آمریکا در مورد تاثیر تصمیم آستانه برای حذف طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه بر روابط با واشنگتن خاطرنشان کرد که این امر برای «کاخ سفید» تعجب آور نیست، زیرا ایالات متحده به طور منظم در مورد افغانستان با تمام کشورهای آسیای مرکزی مشورت می‌کند. فکر نمی‌کنم این موضوع بر روابط دوجانبه ما تأثیری اساسی بگذارد، زیرا اصول اساسی هنوز مشترک هستند.

روزنبلوم همچنین خاطرنشان کرد که کریدور تجاری ترانس خزر یا به اصطلاح «کریدور میانی» یک اولویت اقتصادی برای دولت‌های قزاقستان و ایالات متحده است. هدف کلیدی توسعه کریدور میانی افزایش سرعت جابجایی کالا و کاهش هزینه‌ها است که کشورهای منطقه را ملزم به همکاری و هماهنگی استانداردها و رویه‌های خود برای جابجایی کالا می‌کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1633600

مهمترین اخبار ایران و جهان: