نیوز سیتی!
26 شهریور 1402 - 13:30

همکاری قزاقستان و رژیم صهیونیستی برای ساخت نیروگاه خورشیدی

در نشست تجاری معاون شهردار منطقه «ژتیسو» و سرمایه‌گذاران رژیم صهیونیستی یادداشت تفاهمی در مورد ساخت نیروگاه خورشیدی امضا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، در نشست تجاری معاون شهردار منطقه  «ژتیسو» و سرمایه‌گذاران رژیم صهیونیستی یادداشت تفاهمی در مورد ساخت نیروگاه خورشیدی امضا شد.

در شهر «تالدیکورگان» منطقه ژتیسو مذاکراتی با نمایندگان یک شرکت سرمایه گذاری اسرائیلی در مورد اجرای پروژه ساخت نیروگاه خورشیدی انجام داد.

ظرفیت این تاسیسات انرژی حدود ۵۰۰ مگاوات خواهد بود. انتظار می‌رود که چنین پروژه‌ای در مقیاس بزرگ در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر توسط شرکت El-Mor electric install & Services» (۱۹۸۶)» با مسئولیت محدود به همراه شرکت قزاقستان «Sunstar Energy LLP» اجرا شود.

در این نشست همچنین نمایندگان شرکت «Zhetysu Invest LTD LLP»، روسای بخش‌های منطقه‌ای کارآفرینی و توسعه صنعتی-نوآورانه، انرژی و مسکن و خدمات عمومی حضور داشتند.

«آست کاناگاتوف» معاون منطقه ضمن خوش آمدگویی به مهمانان خارجی خاطرنشان کرد: منطقه ژتیسو یکی از مناطق منحصر به فرد قزاقستان با منابع طبیعی غنی و فضای سرمایه گذاری مطلوب است.این منطقه برای جذب سرمایه گذاران جدید و افزایش جذابیت سرمایه گذاری منطقه در 5 حوزه استراتژیک توسعه مجتمع کشت و صنعت، حمل و نقل و لجستیک، گردشگری، انرژی‌های جایگزین و صنعت تلاش می‌کند.

وی افزود: یکی از آنها حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است، زیرا منطقه ما از پتانسیل توسعه قابل توجهی در این راستا برخوردار است. من مطمئن هستم که پروژه برنامه ریزی شده برای ساخت نیروگاه خورشیدی موفقیت آمیز خواهد بود که تأثیر قابل توجهی در همکاری‌های دوجانبه پربار خواهد داشت.

«گای گرشون» رئیس شرکت اسرائیلی نیز به نوبه خود آمادگی خود را برای ساخت مجتمع ایستگاه فتوولتائیک خورشیدی در منطقه با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات اعلام کرد.

در این دیدار طرفین موضوع اختصاص زمین برای ساخت و ساز را نیز مطرح کردند.‌

به گفته کاناگاتوف، کارگروهی تشکیل و اقدامات لازم برای اجرای پروژه بررسی می‌شود و اولویت‌های مشخص برای دستیابی به یک هدف مشترک مورد بحث قرار می‌گیرد.‌

به منظور تجمیع توافقات انجام شده، در ادامه این نشست، تفاهم نامه سه جانبه‌ای برای اجرای این پروژه بین شرکت‌های منطقه‌ای، شرکت‌های «El-Mor electric installation & Services (1986) Ltd و Sunstar Energy» به امضا رسید.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1501444

مهمترین اخبار ایران و جهان: