نیوز سیتی!
16 مهر 1402 - 11:22

جشنواره انگور روستای هزاوه برگزار می‌شود

جشنواره انگور روستای هزاوه طبق روال سال‌های گذشته مهرماه امسال نیز برگزار می‌‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، روستای هدف گردشگری هزاوه در ۱۸ کیلومتری شمال غرب اراک واقع شده و قطب تولید انگور استان مرکزی محسوب می‌شود.

این روستا در شیب آرام دامنه کوه‌های غربی شهر اراک قرار دارد که هرساله مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

طبق مطالعات باستان‌شناسی قدمت روستا هزاوه  که از آن به عنوان زادگاه «امیرکبیر» و «قائم مقام فراهانی» یاد می‌شود، به قرون ۷ و ۸ هجری یعنی دوره سلسله ایلخانان بازمی‌گردد.

منزلی که میرزا تقی خان در آن سکونت داشته است همچنان در این روستا وجود دارد و یکی از آثار باستانی این روستا به شمار می‌رود.

خانه‌ تاریخی امیرکبیر وسعتی حدود ۸۱۵ مترمربع و زیربنایی با ۶۲۵ مترمربع دارد که در دو طبقه طراحی و ساخته شده ودر سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منزل پدری امیرکبیر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستا هزاوه است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

این روستا به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب یکی از قطب‌های مهم تولید انگور استان مرکزی به شمار می‌رود، به طوری که سالانه ۵ هزار تن انگور در روستای هزاوه تولید می‌شود.

هرسال در پایان فصل برداشت انگور، جشنواره انگور و تولید شیره انگور در این روستا برگزار و با استقبال بسیاری از سوی علاقمندان همراه می‌شود.

امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته این جشنواره از 27 مهر تا 5 آبان به مدت 9 روز برگزار می‌شود.

این جشنواره با هدف ترویج و گسترش تبادل آئین‌ها و فرهنگ‌های بومی محلی، معرفی انواع انگور هزاوه، شناساندن جاذبه‌های گردشگری، فروش محصولات فراوری شده خانگی، صنایع دستی و معرفی آئین ویژه شیره پزی برگزار خواهد شد.

کشمش، شیره، باسلوق، رب انگور، سرکه و ترخینه از جمله فرآورده‌های است که مردم هزاوه از انگور بدست می‌آورند.

پایان پیام 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1531500

مهمترین اخبار ایران و جهان: