نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 12:45

کارگاه‌های غیرمجاز بازیافت چالش تازه زاینده‌رود

اصفهان – راه‌اندازی کارگاه‌های بازیافت غیر مجاز در حاشیه زاینده رود در شهرستان فلاورجان تهدیدی برای رودخانه زاینده رود و فضایی مزاحم برای شهروندان این منطقه ایجاد کرده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – مریم یاوری: بازیافت زیاله‌ها یکی از پردرآمدترین مشاغل است و خیلی‌ها از آن به عنوان طلای کثیف یاد کرده و بازیافت را کمک بزرگی به محیط زیست می‌دانند، اما در روند بازیافت زباله‌ها بارها و بارها مشاهده شده که اقدامات صورت گرفته به آسیبی برای محیط زیست تبدیل شده و چالش‌هایی را برای شهروندان و محیط زیست آنها ایجاد کرده است.

در این ارتباط می‌توان به فعالیت حدود ۱۰۰ کارگاه بازیافت پسماند در حاشیه زاینده رود در شهرستان فلاورجان اشاره کرد، هر چند بسیاری از این کارگاه‌ها به صورت مجاز و تحت نظارت اصناف شهرستان فعالیت دارند اما اخیراً تعدادی کارگاه غیرمجاز در این منطقه راه‌اندازی شده که توسط اتباع بیگانه مدیریت شده و منجر به ایجاد نارضایتی شهروندان و آلودگی آب در رودخانه زاینده رود شده است.

لزوم شفاف‌سازی فعالیت کارگاه‌های مدیریت بازیافت در فلاورجان

در این ارتباط رضا محمدی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فلاورجان که معتقد است کارگاه‌های بازیافت پسماند در این شهرستان تحت نظارت اصناف فعالیت دارند، به خبرنگار مهر می‌گوید: بارها در جلسات مدیریت پسماند خواستار شفاف سازی فعالیت این کارگاه‌های شده‌ایم که هنوز پاسخ درستی دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه به دنبال بررسی‌های صورت گرفته و همچنین پیگیری فعالان حوزه محیط زیست شهرستان حدود ۷ مورد کارگاه غیرمجاز خردکن پت و شستشوی آن در حاشیه زاینده رود در شهرستان فلاورجان را شناسایی کرده‌ایم، اضافه می‌کند: با همکاری آب منطقه‌ای و نیروی انتظامی شهرستان از این کارگاه‌ها بازدید و گزارش‌های لازم را برای تصمیم گیری در خصوص ادامه فعالیت این کارگاه‌ها تهیه کرده‌ایم.

کارگاه‌های غیرمجاز بازیافت چالش تازه زاینده‌رود

دادستان تصمیم گیرنده نهایی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فلاورجان با اشاره به اینکه دادستان باید تصمیم گیری نهایی در خصوص ادامه فعالیت این کارگاه‌ها را داشته باشد، می‌افزاید: در این خصوص به صورت شفاهی گزارشات لازم را به دادستان شهرستان داده‌ام و به صورت مکتوب نیز این گزارش برای وی ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه این کارگاه‌ها مالکیت شخصی دارد، ادامه می‌دهد: برخی از این فضاها کاربری مسکونی و برخی دیگر کاربری تجاری دارند و باید توجه داشت که راه‌اندازی کارگاه خردکن پت و شستشو از آنجایی که به عنوان مشاغل مزاحم شناخته می‌شود نباید در این محدوده صورت گیرد.

همه کارگاه‌ها توسط اتباع مدیریت می‌شود

محمدی با اشاره به اینکه همه این کارگاه‌ها توسط اتباع خارجی راه‌اندازی شده است، می‌افزاید: اخطارهای مورد نیاز هم برای مالک و هم بهره بردار صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه اغلب کارگاه‌های مجاز بازیافت در شهرستان فلاورجان دارای حوضچه‌های بتنی است، ابراز می‌کند: اما باید توجه داشت که هنوز نمی‌دانیم پسماند آنها توسط تانکر در کدام محل تخلیه می‌شود.

کارگاه‌های غیرمجاز بازیافت چالش تازه زاینده‌رود

فعالیت ۹۰ کارگاه غیرمجاز بازیافت در فلاورجان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فلاورجان با اشاره به اینکه در شهرستان فلاورجان در حال حاضر حدود ۳۰۰ واحد بازیافت وجود دارد، ادامه می‌دهد: از این تعداد حدود ۲۱۰ واحد از اتاق اصناف مجوز دارند و مابقی به صورت غیرمجاز فعالیت دارند.

وی با ابراز نگرانی از تبدیل شدن شهرستان فلاورجان به انبار ضایعات شهرهای بزرگ استان می‌گوید: در حال حاضر بازیافت شهرستان‌های اصفهان، نجف آباد و خمینی شهر به این شهرستان منتقل می‌شود که باید برای آن برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

پساب ۱۰ کارگاه بازیافت به زاینده رود می‌ریزد

همچنین منصور رحمانی، مسئول حفاظت از رودخانه زاینده رود در شهرستان فلاورجان به فعالیت ۱۰ کارگاه غیرمجاز بازیافت در حاشیه زاینده رود اشاره می‌کند و به خبرنگار مهر می‌گوید: حدود ۱۰۰ کارگاه در این محدوده وجود دارد که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته پساب ۱۰ کارگاه به رودخانه زاینده رود وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه اخطار لازم از سوی آب منطقه‌ای و محیط زیست به این کارگاه‌ها داده شده است، ابراز می‌کند: بر اساس اعلام مسئولان این کارگاه‌ها به زودی پاکسازی رودخانه انجام خواهد شد.

به گزارش مهر، حیات زاینده رود همواره دستخوش تغییراتی شده که مسئولان، کشاورزان و شهروندان اصفهان به فصلی بودن آن نیز راضی شده‌اند اما در این بین چالش‌های زیست محیطی که زاینده رود را تهدید می‌کند این روزها رو به افزایش است و منجر به ایجاد دغدغه‌ای بزرگ برای سلامت این رودخانه شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1224588

مهمترین اخبار ایران و جهان: