نیوز سیتی!
05 اسفند 1401 - 15:23

طرح‌های مشترک محور دیدار مقامات ازبکستان و تاجیکستان

معاون وزیر خارجه ازبکستان و سفیر تاجیکستان در شهر «تاشکند» دیدار و چگونگی افزایش مبادلات بازرگانی و اجرای طرح‌های مشترک در زمینه‌های مختلف صنعتی را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «بهرام‌جان اعلایف» معاون وزیر امور خارجه ازبکستان و «عبدالجبار رحمان زاده» سفیر تاجیکستان در این کشور در دیداری در شهر «تاشکند» پیشهادات افزایش مبادلات بازرگانی و اجرای طرح‌های مشترک در زمینه‌های مختلف صنعتی را بررسی کردند.

طرفین در این دیدار در مورد روند اجرای توافقات به دست آمده در سطح عالی تبادل نظر کردند. همچنین تمهیدات دیدارهای برنامه ریزی شده در قالب‌های دوجانبه و چند جانبه مورد بررسی قرار گرفت.

علاوه بر این، پیشنهاداتی برای افزایش مبادلات بازرگانی و اجرای طرح‌های مشترک در زمینه‌های مختلف صنعتی نیز بررسی شد.

در این دیدار همچنین به مراسم‌های قریب الوقوع بین دولت‌ها، وزارتخانه‌ها و مناطق دو کشور توجه خاص شد.

تاجیکستان یکی از مهم‌ترین همکاران بازرگانی ازبکستان است. مبادلات بازرگانی دو کشور در 11 ماه سال 2022 میلادی در سطح  503 میلیون دلار قرار گرفته است. هم اکنون در ازبکستان 24 واحد شرکت از جمله 1 شرکت با  سرمایه گذاری تاجیکان و در تاجیکستان نیز 9  شرکت با سرمایه گذاری شهروندان ازبک فعالیت می‌کنند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، تاجیکستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 6 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 20 اکتبر سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/    

منبع: فارس
شناسه خبر: 1054188

مهمترین اخبار ایران و جهان: