نیوز سیتی!
15 آبان 1402 - 14:33

افزایش 1 میلیون تنی واردات نفت از روسیه در دستور کار ازبکستان

ازبکستان در سال 2024 میلادی خرید نفت از روسیه را به 1 میلیون تن افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان واردات نفت روسیه را در سال 2024 میلادی به 1 میلیون تن افزایش خواهد داد.

بخش مطبوعاتی وزارت انرژی ازبکستان اعلام کرد: ازبکستان با روسیه و قزاقستان برای افزایش صادرات نفت قرارداد سه جانبه امضا کرده است. 

این سند 3 نوامبر در شهر «مسکو» توسط «عظیم احمدخواجه یف» معاون اول وزیر انرژی ازبکستان و همچنین با حضور همتایان روسی و قزاقستانی وی «پاول سوروکین» و «ارلان آکنژنوف» امضا شده است.

این قرارداد صادرات در سال 2024 میلادی یک میلیون تن نفت روسیه را به صورت ترانزیت از طریق قزاقستان به ازبکستان را در نظر دارد. در حالی که امسال قرار بود 300 هزار تن نفت از روسیه خریداری شود.

طرفین در زمینه اجرای سریع توافقات به دست آمده توسط روسای جمهور سه کشور در ماه اکتبر کار خواهند کرد. همچنین برای تامین اولویت حمل‌و‌نقل از طریق خط لوله «اومسک- پاولودار- شیمکنت- شاغیر» توجه خاص خواهد شد.

این قرارداد امکان توسعه صادرات نفت خط لوله را که در مقایسه با حمل‌و‌نقل ریلی ارزان‌تر تمام می‌شود، فراهم می‌کند. آن همچنین برای توسعه زیرساخت‌های خط لوله نفت ازبکستان کمک خواهد کرد.

افزایش صادرات نفت برای افزایش تولید بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های ازبکستان کمک می‌کند.

علاوه بر این، در چارچوب این قرارداد برنامه ریزی می‌شود برای نوسازی و ایجاد ظرفیت‌های جدید پالایش نفت کمک شود.

پیشتر برخی رسانه‌های منطقه خبر داده بودند قزاقستان آمادگی خود را برای افزایش صادرات نفت به ازبکستان با قیمت مطلوب اعلام کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1563244

مهمترین اخبار ایران و جهان: