نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 12:38

مرکز پزشکی هسته‌ای بوشهر با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال تجهیز می‌شود

بوشهر- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از توسعه و تجهیز مرکز پزشکی هسته‌ای بوشهر با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر خبر داد.

حسن ملکی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرکز جامع پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی بوشهر به‌عنوان یکی از مجهزترین مراکز این حوزه شامل چهار بخش علوم پایه، پیش بالینی، ترانوستیکس (درمان نوین رادیونوکلایدی) و تصویربرداری بالینی است.

وی تصریح کرد: به‌تازگی دستگاه تصویربرداری پت-سی تی به‌عنوان یک روش تشخیصی پزشکی دوگانه در این مرکز نصب شده است که در طراحی آن تصویربرداری مولکولی به‌منظور به تصویر کشیدن عملکرد ارگان‌ها ( PET) با بخش سی تی ( CT) برای تعیین محل یا جانمایی ضایعه ادغام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این روش اطلاعات بسیار ارزشمندی از وضعیت اولیه تومورهای بدخیم و میزان گسترش موضعی یا دوردست آن‌ها در بدن فراهم می‌کند که راهنمای بسیار مفید پزشک معالج برای انتخاب مناسب‌ترین روش درمانی است.

ملکی زاده اضافه کرد: همچنین برای ارزیابی وضعیت بیماری در حین درمان یا پس از ختم درمان نسبت به روش‌های مرسوم تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن و ام آر آی بسیار دقیق‌تر است.

وی گفت: در این مرکز علاوه بر رادیو داروی مرسوم ۱۸ F-FDG از رادیو داروهای جدیدتر اختصاصی برای بدخیمی‌های پروستات (۶۸ Ga-PSMA)، غدد نورواندوکرین (۶۸ Ga-DOTATATE)، مغز استخوان (۶۸ Ga-pentixather) و تومورهای با منشأ بافت اپیتلیال (۶۸ Ga-FAPI) را به کار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: این مرکز سهم مهمی در طراحی و نهادینه کردن درمان‌های مهم رادیونوکلایدی در عرصه ملی و بین‌المللی داشته است، انتشار کتب متعدد مرجع در رشته‌های تصویربرداری و پزشکی هسته‌ای از دیگر اقدامات مهم این مرکز است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1063082

مهمترین اخبار ایران و جهان: