نیوز سیتی!
16 دی 1401 - 04:42

نفوذ پهپادهای کره شمالی در منطقه پرواز ممنوع رئیس جمهور کره جنوبی

کره جنوبی به نفوذ پهپادهای کره شمالی در منطقه پرواز ممنوع در اطراف کاخ ریاست جمهوری اذعان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کمتر از ۱۰ روز پیش کره شمالی ۵ پهپاد را در ۲۶ دسامبر به حریم هوایی کره جنوبی پرتاب کرد که این اقدام باعث هشدار نظامی و خشم سئول شده است. در واکنش به این اقدام کره شمالی، «یون سوک یول»، رئیس‌جمهور کره جنوبی به دفتر امنیت ملی دستور داده است که توافقنامه نظامی مهم سال ۲۰۱۸ با پیونگ یانگ را در صورتی که کره شمالی یک اقدام تحریک آمیز دیگر در خاک کره جنوبی انجام دهد، تعلیق کند.

یک مقام نظامی کره جنوبی تائید کرده که یکی از پنج پهپاد رادارگریز کره شمالی که در اواخر دسامبر به کره جنوبی پرتاب شد، به منطقه پرواز ممنوع ۳.۷ کیلومتری اطراف دفتر ریاست جمهوری این کشور در مرکز سئول نفوذ کرد. این مقام ناشناس گفت: «این هواپیما برای مدت کوتاهی به سمت بخش شمالی منطقه پرواز ممنوع پرواز کرد، اما به تأسیسات امنیتی کلیدی نزدیک نشد.»

این اعتراف پس از بیش از یک هفته تکذیب مقامات کره جنوبی مبنی بر وقوع نقض منطقه پرواز ممنوع صورت گرفته است. پیش از این نیز رئیس ستاد مشترک کره جنوبی گزارش‌های رسانه‌ها در این زمینه را «نادرست و بی‌اساس» خوانده بود.

ارتش کره جنوبی تصریح کرد که هواپیمای بدون سرنشین متجاوز متعلق به کره شمالی بر فراز کاخ ریاست جمهوری پرواز نکرده است و ایمنی ساختمان واقع در منطقه‌ای امن به نام P-73 در خطر نیست. ارتش کره جنوبی قبلاً اذعان کرده بود که به صورت فوری نمی‌تواند پهپادهای جاسوسی کوچک کره شمالی را به دلیل توانایی آنها در تغییر اساسی سرعت و مسیر پرواز و به دلیل اندازه کوچک آنها، شناسایی و با موفقیت رهگیری کند.

حال مشخص شده که پهپادهای کره شمالی پس از ورود غیرقانونی به حریم هوایی کره جنوبی در ۲۶ دسامبر، در نهایت تا پنج ساعت بر فراز این کشور پرسه زدند و جنگنده‌ها و هلیکوپترها در تلاش برای سرنگونی آنها بودند و تا ۱۰۰ گلوله شلیک کردند، اما طبق گزارش‌ها این گلوله‌ها به پهپادها اصابت نکرده است.

ارتش کره جنوبی بر این باور است که پهپادهای کره شمالی برای گرفتن عکس از تأسیسات نظامی این کشور فرستاده شده اند که یکی از آنها به سئول می‌رسد و بقیه در امتداد سواحل غربی کشور حرکت می‌کنند.

رئیس جمهور کره جنوبی نیز از ارتش خواسته است تا «قابلیت پاسخگویی قاطع به تحریکات کره شمالی را فراتر از سطوح متناسب» توسعه دهد و همچنین خواستار ایجاد واحد پهپادی و سامانه‌های «قاتل هواپیماهای بدون سرنشین» شده است.

دولت فعلی کره جنوبی در اواخر دسامبر بودجه دفاعی پنج ساله خود را ۲۶۱.۳ میلیارد دلاری را اعلام کرد که شامل بیش از ۴۴۱ میلیون دلار هزینه برای دفاع از پهپادها - از جمله فناوری پهپاد تهاجمی و دفاعی، به علاوه سیستم‌های ضد پهپاد مانند سلاح‌های الکترومغناطیسی و لیزری می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 957838

مهمترین اخبار ایران و جهان: