نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 12:52

ساخت نیروگاه خورشیدی در قرقیزستان با حضور سرمایه‌گذاران چینی

نخست‌وزیر قرقیزستان در نشستی با نمایندگان برخی شرکت‌های چینی به بررسی جزئیات پروژه ساخت نیروگاه خورشیدی یک گیگاواتی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان جلسه با نمایندگان برخی شرکتهای چینی برای بررسی جزئیات پروژه ساخت نیروگاه خورشیدی یک گیگاواتی از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کرد.

جباراف در این نشست خاطرنشان کرد: تعدادی از اصلاحات در کشور برای بازسازی و تضمین توسعه پایدار سیستم انرژی از جمله در چارچوب توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و انرژی خورشیدی در حال انجام است.

وی گفت: این پروژه برای ما بسیار مهم است. حدود 70 درصد از پتانسیل برق آبی کشور محقق نشده است، در حالی که ما همچنان به واردات برق ادامه می‌دهیم.

لازم به ذکر است که یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 1000 مگاوات (1 گیگاوات) قرار است در منطقه ایسیک کول احداث شود که کنسرسیوم انرژی چین نسبت به ساخت آن ابراز علاقه کرده است.

توافقنامه مربوطه قرار است در جریان سفر رسمی رئیس جمهوری قرقیزستان به چین در ماه می سال جاری به امضا برسد.

بر اساس محاسبات و بر اساس داده‌های فوربس در می سال 2023 هزینه تولید 1 گیگاوات انرژی خورشیدی از 1.1 تا 1.9 میلیارد دلار خواهد بود.

البته خاطرنشان می‌شود که این هزینه‌ها مربوط به ساخت خود نیروگاه است و سایر هزینه‌ها مانند تملک زمین، اتصال به شبکه برق، بهره برداری و نگهداری را شامل نمی‌شود.

قیمت پنل‌های خورشیدی در بازار جهانی از 3.5 تا 35 هزار دلار متغیر است. متوسط ​​قیمت جهانی را می‌توان 16 هزار دلار در نظر گرفت.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1220782

مهمترین اخبار ایران و جهان: