نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 14:37

بیانیه پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی امضا شد +فیلم

بیانیه پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی توسط وزرای خارجه ۲ کشور امضا شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به پرتوریا، بیانیه پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی ظهر امروز (پنجشنبه) ۱۹ مرداد ماه توسط حسین امیرعبداللهیان و «نالدی پاندور» وزرای خارجه ۲ کشور در محل وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی امضا شد.

 

 

حسین امیرعبداللهیان در نخستین سفر دوجانبه رسمی و برای شرکت در این نشست بامداد امروز (پنجشنبه) وارد پرتوریا شد. وزرای خارجه دو کشور پیش از ظهر امروز در محل وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی دیداری دوجانبه داشتند و پس از آن نیز نشست وزرای خارجه با حضور هیأت‌های دو کشور برگزار شد. پس از آن هم پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی در این محل رسما گشایش یافت.

امیرعبداللهیان در خرداد ماه سالجاری سفری به کیپ تاون آفریقای جنوبی داشت و در نشست بریکس پلاس شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت. وی همچنین در حاشیه این نشست با وزیر خارجه آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزرای خارجه دو کشور ۱۲ تیر ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند و وزیر خارجه آفریقای جنوبی در این گفت‌وگو با اشاره به ارسال دعوتنامه رسمی رئیس جمهور این کشور برای آیت‌الله رئیسی، بر حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس بریکس تأکید کرد.

وزیر خارجه پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران گفت: بعد از سه سالی که از کرونا می‌گذرد برای اولین بار با یک وقفه سه ساله نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی در پرتوریا برگزار می‌شود. این نشست فرصتی است که با رئیس جمهور آفریقای جنوبی و همتای خودم آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات بین‌المللی را مورد بحث قرار دهیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که آیت‌الله رئیسی دوم شهریور از سوی همتای خود برای شرکت در نشست دوستان بریکس به این کشور دعوت شده و علاوه بر آن، تاریخی در پاییز مورد توافق قرار گرفته برای بخش دوجانبه سفر رئیس جمهور که در جریان سفر کنونی هماهنگی‌ها برای دو سفر رئیس جمهور به آفریقای جنوبی نیز در دستورکار ماست.
وی گفت: آفریقای جنوبی کشور مهم در قاره آفریقاست و روابط دیرینه‌ای با این کشور داشته‌ایم و احیای کامل روابط نیز از دیگر برنامه‌های در دستورکار این سفر است.

چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی مهر ماه ۱۳۹۸ با حضور محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه  و خانم «نالدی پاندور» وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی در تهران برگزار شد.
سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی اول آبان ۱۳۹۶ به ریاست محمدجواد ظریف وزیر سابق خارجه ایران و ماشابانه وزیر خارجه وقت آفریقای جنوبی در محل وزارت خارجه آفریقای جنوبی در پرتوریا برگزار شد.دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی با حضور محمدجواد ظریف و خانم ماشابانه وزرای خارجه ۲ کشور اردیبهشت ۱۳۹۴ در تهران برگزار شده بود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1435682

مهمترین اخبار ایران و جهان: