نیوز سیتی!
30 آذر 1401 - 16:10

نکات تغذیه ای در شب یلدا/ تناسب غذایی رعایت شود

گرگان- کارشناس تغذیه گرگانی گفت: مردم در شب یلدا وعده ام را در اوایل شب و به صورت سبک میل کرده و در انتخاب مواد خوراکی به وضعیت جسمانی خود توجه کنند.

آراز محمد قرنجیک نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در شب یلدا مصرف مواد غذایی مختلف اعم از انواع شیرینی جات، آجیل، انواع میوه و به خصوص هندوانه و انار در بین مردم رایج است.

کارشناس تغذیه در خصوص مصرف آجیل در شب یلدا، گفت: افرادی که دچار فشار خون هیتندهستند و یا مشکلات قلبی دارند در مصرف آجیل احتیاط کنند و این افراد در صورت تمایل به استفاده از آجیل حتماً از انواع بی نمک آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند از مصرف گردو و بادام زمینی خودداری کنند زیرا مصرف این مواد کم کاری تیروئید را تشدید می‌کند.

قرنجیک گفت: به جز موارد فوق مصرف آجیل برای سایر افراد بلامانع است.

کارشناس تغذیه ادامه داد: کسانی که مبتلا به بیماری چربی خون و کلسترول بالا هستند از مصرف شیرینی‌جات مخصوصاً انواع پرچرب و به اصطلاح خامه‌ای پرهیز کنند و در صورت تمایل به میزان بسیار محدود از انواع خشک و کم شیرین آن تناول کنند.

وی بیان کرد: مصرف میوه انار و کندوس بسیار مفید است و مصرف آن برای هیچ گروه سنی منعی ندارد.

قرنجیک در مورد استفاده هندوانه در شب یلدا گفت: استفاده از هندوانه حتماً با فاصله از انواع غذاهای دیگر استفاده شود و کسانی که معده سردی دارند و یا بعد از استفاده از هندوانه دچار افت فشار خون می‌شوند از مصرف هندوانه خودداری کنند و در صورتی که به مصرف آن اصرار دارند قبل از مصرف به هندوانه مقداری نمک بزنند.

کارشناس تغذیه تاکید کرد: مردم در شب یلدا از مصرف همزمان انواع خوراکی پرهیز کنند و مواد غذایی مختلف را با فاصله تناول کنند به طور مثال یک زمانی را به شام اختصاص دهند و با فاصله گذاری شیرینی و به همین ترتیب با قراردادن فاصله آجیل و میوه را میل کنند.

وی گفت: شام شب یلدا را مردم در اوایل شب و به صورت بسیار سبک مصرف کنند و در این شب از مصرف غذاهای چرب و حاوی گوشت قرمز زیاد پرهیز کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 924950

مهمترین اخبار ایران و جهان: