نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 16:56

ایجاد بند خاکی به ارزش ۵ میلیارد تومان توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در قوچان

رئیس اداره منبع طبیعی و آبخیزداری قوچان گفت: بر اساس قرارداد منعقدشده توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به‌صورت سراسری با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء این قرارگاه متولی اجرای بند خاکی روستای یزدان‌آباد قوچان بااعتبار ۵ میلیارد تومان شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، امیر زمانی مقدم در حاشیه کلنگ زنی پروژه‌های حوزه آبخیزداری این شهرستان با حضور معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: بند خاکی منطقه هودانلو یکی از مهم‌ترین بندها در سال جاری به شمار می‌آید که ازنظر حجم عملیات خاکی با ۴۷ هزار و ۲۳۷ مترمکعب بزرگ‌ترین بند اجرایی است.

وی بابیان این که ارتفاع این بند ۱۰ متر بوده و حجم آبگیری آن پس از اجرا به ۱۲۳ هزار و ۴۲۹ مترمکعب می‌رسد، افزود: مساحت حوزه حدود ۳ هزار و ۸۶۴ هکتار است که برای عملیات اجرایی پروژه ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در سال مالی ۱۴۰۱ تخصیص داشته‌ایم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان با اشاره به کلنگ زنی هم‌زمان بند سنگی و ملاتی و گابیونی شهر مزرج و بند گابیونی یک میلیارد تومانی قره شاهوردی، بیان کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به‌صورت سراسری قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء منعقد کرده که سهم قوچان از این مسئله اجرای بند خاکی روستای یزدان‌آباد به ارزش ۵ میلیارد تومان است و امسال با مشخص شدن پیمانکار توسط قرارگاه اجرایی خواهد شد.

زمانی مقدم با یادآوری این موضوع که مبنای یک دستگاه اجرایی در تخصیص اعتبار بوده و شاید تاکنون میزان تخصیص در دستگاه‌های مختلف این شهرستان حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد، گفت: قوچان در حوزه منابع طبیعی رتبه اول تخصیص اعتباری را به خود اختصاص داده است یعنی از ۲۶ میلیارد تومان پروژه‌های پیشنهادی سال جاری، ۱۸ میلیارد تومان اعتبار تخصیص‌یافته یعنی ۹۲ درصد اعتبارات به‌صورت نقدی در اختیار شهرستان و پیمانکاران است.

وی بابیان اینکه تاکنون شش میلیارد تومان از اعتبارات ملی و ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبار سفر استانی تخصیص صورت گرفته است، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد از قوچان شامل حوزه اترک بوده که در سال آینده به‌عنوان حوزه پایلوت کشور برای طرح جامع آبخیزداری در نظر گرفته‌شده و قطعاً از اعتبارات ملی برخوردار می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان مهم‌ترین اثر ایجاد بندهای خاکی را کنترل سیلاب، هرزآب و روان آب‌ها دانست و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین آسیب در باران‌های سیل‌آسا یا همان پایه‌ای راه افتادن روان آب‌ها بوده و چون حالت توپوگرافی این شهرستان کوهستانی است مثلاً بارش ۴۰ میلی‌متری باران در یک بازه کوتاه این خطر را به وجود می‌آورد.

وی تأکید کرد: ایجاد بندهای خاکی علاوه بر کنترل سیل‌های مخرب و تخریب‌گر، از فرسایش خاک‌های عالی نیز جلوگیری می‌کند چون سیل موجب از بین رفتن کیفیت شیمیایی و فیزیکی رودخانه می‌شود و بند خاکی کیفیت آب در پایین‌دست را حفظ می‌نماید.

قطب کشاورزی خراسان و دشت مشهد و قوچان با بحران روبرو است

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم با اشاره به اینکه بحران خاک از بحران آب مهم‌تر است، گفت: هرچه در روستاها طرح‌های عمرانی ایجادشده و خدماتی مثل آب، برق، گاز و... ارائه شود اما حیات و زندگی و آب‌وخاک وجود نداشته باشد عملاً فایده‌ای ندارد. بنابراین باید نسبت به دو مسئله مهم آب‌وخاک توجه داشت.

حسن وحید یادآور شد: در خراسان بزرگ شرایط در هر منطقه متفاوت است، در جنوب خراسان با ریز گردها روبرو اما در شمال خراسان با سیلاب و فرسایش خاک روبرو بوده‌ایم و نقطه تلاقی با کمبود شدید سفره‌های آب زیرزمینی، یعنی مناطقی از شاه جهان مثل شیروان، قوچان، درگز و... که سرسبزی و خرمی بود امروز با مشکلاتی روبرو هستیم و قطب کشاورزی استان یعنی دشت مشهد و دشت قوچان با بحران مواجه است.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به مشکلات حوزه اترک و تبدیل‌شدن آن به جوی آب به دلایلی همچون اجرای نامتوازن پروژه‌ها که اُفت سفره‌های آب زیرزمینی را به وجود می‌آورد، بیان کرد: صرفاً با اجرای پروژه‌های آبخیزداری نمی‌توان برخی بحران‌ها را حل‌وفصل کرد بلکه باید مدیریت منابع زیستی حوزه آبخیزداری، حفظ پوشش گیاهی و احیای مراتع نیز موردتوجه قرار بگیرد.

پایان پیام/

۷۰۰۴۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1271450

مهمترین اخبار ایران و جهان: