نیوز سیتی!
11 بهمن 1402 - 13:58

زیرساخت‌های ارتباطی نسل ۵ و ۶ مخابراتی اولویت نخست ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری است

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات گفت: زیرساخت‌های ارتباطی نسل جدید شامل نسل ۵ و ۶ مخابرات‌ محور اول مأموریت ما است. در حوزه اتصال‌پذیری، بحث هوشمندسازی صنایع را هدفگذاری کردیم که عمده تکنولوژی آن در اینترنت اشیا است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری محمد کرباسی؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات با موضوع «ارائه گزارشی از اهم اقدامات و دستاوردها و اعلام برنامه‌های آتی ستاد برای توسعه زیرساخت های فناورانه در حوزه ارتباطات» اظهار کرد:‌ ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات طی حکمی در خردادماه امسال از سمت آقای دهقانی فیروزآبادی ایجاد شد. مأموریت این ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات است که تعریف اتصال‌پذیری و ارتباطات مربوط به connectivity بین اشیا و انسان بازمی‌"گردد و انواع زیرساخت‌های ارتباطی را شامل می‌شود.

کرباسی تصریح کرد: مأموریت‌های این ستاد به 5 حوزه تقسیم می‌شود که شامل رصد فناوری، ترویج فرهنگ و سواد فناوری، حمایت‌های پژوهشی، توسعه فناوری در اشل شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه بازار و تبادل فناوری‌های بین‌الملل است. حوزه‌های مأموریتی ستاد از لحاظ موضوعی را بررسی کنیم 3 حوزه اصلی برای بحث اتصال‌پذیری و ارتباطات قابل تعریف است.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های ارتباطی نسل جدید شامل نسل 5 و 6 مخابرات‌ محور اول مأموریت ما است. در حوزه اتصال‌پذیری، بحث هوشمندسازی صنایع و توسعه connectivity را هدفگذاری کنیم که عمده تکنولوژی مورد استفاده در آن، اینترنت اشیا است. محور سوم نیز بحث امنیت سایبری هم برای ارتباطات و هم برای اتصال‌پذیری لازم است و امنیت سایبری IT و OT داریم یعنی امنیت سایبری شبکه‌های ارتباطی و امنیت سایبری صنعتی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات تصریح کرد: این سه محور، محورهای اصلی است و محورهای فرعی نیز در ستاد به عنوان کارویژه‌های تعریف شده است که از جمله آنها بحث در مورد خودروی متصل، ارتباطات ماهواره‌ای، مخابرات کوانتومی است که این موضوعات در همکاری با سایر ستادهای توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان مطرح می‌شوند.

کرباسی تصریح کرد: همزمان با آغاز به کار ستاد در نخستین نمایشگاه تلکام که در دیماه برگزار شد ستاد حضور داشت و سعی کردیم در ترویج و معرفی ستاد به زیست‌بوم تلکام از ظرفیت نمایشگاه تلکام نهایت استفاده را کنیم؛ یک اتفاق خوب در نمایشگاه که همزمان با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور در افتتاحیه نمایشگاه بود بحث رونمایی از چندین فراخوان بود که سعی کردیم در سطوح مختلف مخاطبان، فرخوان‌های مختلفی را در قالب نمایشگاه تلکام رونمایی کنیم.

وی ادامه داد: ما یک فراخوان نوآفرین را رونمایی کردیم که در 2 دیماه فراخوان آن آغاز شد که در حمایت از هسته‌های نوپا جهت هدایت آنها به سمت کسب و کار در محدوده TRL2 تا TRL5 و رسیدن به MVP است. حوزه‌های معرفی‌شده نیز همان 6 محور قبلی است. این فراخوان در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی رقم خورده است و برای بحث تأمین بازار آن نیز با همراه اول و مرکز تحقیق و توسعه مذاکراتی را انجام دادیم تا حمایت آنها برای TRLهای بالاتر داشته باشیم تا به محصول برسیم.

کرباسی گفت: این فراخوان تا انتهای دیماه بود که تا 15 بهمن‌ماه تمدید شده است و از همه علاقه‌مندان و مجموعه‌های مخاطب این مجموعه که عمدتاً هسته‌های نوپا، اساتید دانشگاه و فارغ‌التحصیلان و مجموعه‌هایی که ایده آنها هنوز به کسب و کار نرسیده، است دعوت می‌کنیم که در آن شرکت کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات خاطرنشان کرد: 120 طرح در این فراخوان ثبت‌نام کردند و امیدواریم بعد از اتمام فراخوان مراحل داوری آغاز شود و بتوانیم به مرحله حمایت از طرح‌های برتر برسیم. هر طرحی حداکثر تا سقف 500 میلیون تومان از سمت صندوق نوآوری و شکوفایی و 500 میلیون تومان از سمت ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات حمایت تسهیلات بلاعوض می‌شود.

ادامه دارد...

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1655694

مهمترین اخبار ایران و جهان: