نیوز سیتی!
05 اسفند 1402 - 15:30

مجارستان و سوئد قرارداد فروش جنگنده امضا کردند

در جریان سفر نخست وزیر سوئد به مجارستان به عنوان پیش شرطی برای موافقت این کشور با عضویت سوئد در ناتو طرفین قرارداد جنگنده به منظور تقویت همکاری‌های نظامی را منعقد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی"، پس از ماه‌ها اختلاف و مناقشه، مجارستان می‌خواهد به سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو چراغ سبز نشان دهد. در بوداپست، سران این دو کشور اکنون با یکدیگر در این باره توافق کرده‌اند و از این فرصت برای ترتیب دادن تحویل هواپیماهای جنگی استفاده می کنند.

به این ترتیب اندکی قبل از موافقت مجارستان برای الحاق سوئد به ناتو، دو کشور بر سر یک قرارداد تسلیحاتی جامع به توافق رسیدند. در کنفرانس مطبوعاتی با حضور ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد در بوداپست اعلام شد مجارستان چهار فروند جنگنده جدید سوئدی Jas 39 Gripen خریداری خواهد کرد. علاوه بر این، دو کشور اتحادیه اروپا قرارداد تعمیر و نگهداری و لجستیکی را برای 14 هواپیمای قبلی گریپن که مجارستان از سال 2006 از سوئد اجاره کرده و قرار است در سال 2026 به طور کامل به مالکیت مجارستان تبدیل شود، تا سال 2036 به مدت ده سال تمدید کردند.

اوربان در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: اساس سیاست خارجی مجارستان جمع آوری دوستان است، حتی اگر همیشه آن را نمی بینید.» هر دو سیاستمدار تأکید کردند که مهم است که در مورد مواردی که در مورد آنها توافق دارند با یکدیگر همکاری نزدیکتر داشته باشند و بپذیرند که همچنین اختلاف نظرهایی می تواند وجود داشته باشد. کریسترسسون گفت: "ما هر دو عضو اتحادیه اروپا هستیم، به زودی در ناتو متحد خواهیم شد."

کریسترسون با سفر خود به پایتخت مجارستان، شرطی را که سیاستمداران برجسته حزب پوپولیست راستگرای حاکم اوربان (فیدز) برای تایید عضویت سوئد در ناتو تعیین کرده بودند، برآورده کرد. انتظار می‌رود طرح عضویت سوئد در ناتو این دوشنبه در پارلمان مجارستان تصویب شود.

فراکسیون حزب فیدز ماه ها چراغ سبز برای پیوستن سوئد به ناتو را رد کرده بود. دلیل ذکر شده مکررا این بود که آنها از انتقاد سوئدی ها از حاکمیت قانون در مجارستان آزرده هستند. سوئد باید این اعتماد را بازگرداند. درخواست دیدار کریسترسون از طرف دولت مجارستان نیز به این دلیل بود که وی برای دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز به این کشور سفر کرده بود تا به محاصره ترکیه علیه الحاق کشورش به ناتو پایان دهد.

اوربان در رادیو مجارستان گفت که جناح فیدز در این باره کوتاه آمده است زیرا او نظر آنها را از طریق همکاری نظامی با سوئد تغییر داده است. اوربان گفت که «فرایند اعتمادسازی» با سوئد اکنون تکمیل خواهد شد. اوربان در مورد "توهین" سوئد که فیدز تاکنون از آن شکایت کرده است، گفت: سوئد زندگی خود را بر اساس ارزش های متفاوتی نسبت به مجارستان تنظیم می کند و هر دو طرف باید بپذیرند که ما یکسان نیستیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1677006

مهمترین اخبار ایران و جهان: