نیوز سیتی!
28 دی 1402 - 14:08

افزایش 10 میلیون تنی ترانزیت نفت روسیه به چین از طریق قزاقستان

روسیه و قزاقستان توافق کردند: حجم ترانزیت نفت روسیه به چین را از 7 میلیون تن به 10 میلیون تن در سال افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، طبق توافق روسیه و قزاقستان حجم ترانزیت نفت روسیه به چین را از 7 میلیون تن به 10 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

بر طبق این سند، ترانزیت نفت روسیه از طریق سیستم‌های خط لوله نفتی موجود و ایجاد شده از جمله خط لوله نفت «تویمازی - امسک - نووسیبیرسک-2» و «آتاسو (قزاقستان) - آلاشانکو (چین)» صورت می‌گیرد.

 علاوه بر این، از این سند برمی‌آید که قزاقستان می‌تواند سالانه تا یک میلیون تن نفت و میعانات گازی پایدار را به صورت ترانزیت از طریق روسیه به کارخانه «پتروشیمی پاولودار» ارسال کند که دریافت آن در مسیر «آتیراو - سامارا - تویمازی - اومسک - نواسیبیرسک-2 - پرییرتیشسک - پتروشیمی پاولودار» انجام می‌شود.

خط لوله اصلی نفت «TON-2» از قلمرو قزاقستان و روسیه می‌گذرد. بخش قزاقستان به طول 186.25 کیلومتر نفت کارخانه پتروشیمی پاولودار را تامین می‌کند و نفت روسیه را به چین و ازبکستان ترانزیت می‌کند.

در پایان سال 2022، دولت روسیه تمدید قرارداد ترانزیت حداکثر 10 میلیون تن نفت روسیه از طریق خاک این کشور به چین را با قزاقستان به مدت 10 سال، تا اول ژانویه 2034، تصویب کرد.

قرارداد اصلی که در ماه دسامبر 2013 امضا شد که در 1 ژانویه 2024 به پایان رسید. سازمان‌های مجاز از طرف روسیه «روس نفت» و از طرف قزاقستان «کازترانساویل» هستند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1641906

مهمترین اخبار ایران و جهان: