نیوز سیتی!
22 تیر 1402 - 21:00

سند موسیقی کشور در حال تدوین است

شهرکرد_وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سند موسیقی کشور در حال تدوین است، موسیقی باید در راستای اهداف انقلاب اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی اسماعیلی عصر پنج شنبه در شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در ۲۰۰ سال گذشته با جریان غرب‌زده نزاع فرهنگی داشتیم، اظهار کرد: درگیری اصلی در کشور با غرب بر سر مسائل فرهنگی است، انقلاب اسلامی ایران بزرگترین مقاومت فرهنگی در برابر این جریان بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید یکدیگر را نقد کنیم، گفت: گوش شنوایی برای تمام راهکارها، نقدها و پیشنهادات داریم، برخی ناگاآهانه و تعدادی نیز آگاهانه تلاش می‌کنند تا القا کنند وضعیت فرهنگی مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی نزول کرده است، این مسئله یک اتهام بزرگ محسوب می‌شود، انقلاب اسلامی جامعه ایرانی را عفیف‌تر، مومن‌تر و منسجم‌تر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه درگیر یک تهاجم فرهنگی گسترده در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: مردم ایران پرچم‌دار مقاومت فرهنگی هستند، ارزش جمهوری اسلامی در چشم مردم سایر کشورها نمایان‌تر است، شاهد افول آمریکا و تمدن غرب هستیم و شواهدی روشنی در این زمینه داریم.

اسماعیلی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگ در کشور، توضیح داد: در دو سال گذشته دوگانگی‌ها کنار گذاشته است، دشمن از این دوگانگی‌ها به‌عنوان گسل استفاده می‌کرد، رئیس جمهور با افتخار خود را سرباز مقام معظم رهبری و شاگرد امام راحل می‌داند، این مسئله کم نظیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از نقدهای جدی مقام معظم رهبری به دولت‌ها در دهه‌های گذشته موضوع فرهنگ بود، ایشان توجه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی دارند و شاهد بودیم که بازدید چند ساعته‌ای از نمایشگاه کتاب داشتند، متولیان فرهنگ باید به تکالیف خود عمل کنند.

وی با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور، یادآور شد: مسئولان فرهنگی در هفته چند ساعت از وقت خود را به مطالعه اختصاص می‌دهند؟ تا چه اندازه به تولیدات سینمایی توجه می‌کنند؟ نمی‌شود در جایگاه طبابت فرهنگی قرار گرفت و اطلاعات به‌روز در مورد موضوعات فرهنگی نداشت.

اسماعیلی با بیان اینکه مصارف فرهنگی با موضوعاتی که در مورد آن فکر می‌کنیم، کاملاً متفاوت است، خاطرنشان کرد: نیازمند به‌کارگیری عناصر جدید در مدیریت فرهنگی هستیم، باید به هوش مصنوعی توجه کنیم، کار سختی درپیش داریم، موضوعات فرهنگی یک معادله چند مجهولی است، امروز ۳۴ میلیون نفر بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند که چهار میلیون آن حرفه‌ای هستند که ۲۱ ساعت در هفته وقت خود را بازی‌های یارانه‌ای اختصاص می‌دهند، این‌ها واقعیت‌های فرهنگی ما هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید تمام اقتضائات را در مسائل فرهنگی در نظر بگیریم، شیوه حکمرانی در فرهنگ نیازمند تغییر است، به‌دنبال تصدی‌گری در فرهنگ نیستیم، بلکه به‌دنبال نظارت و تسهیل‌گری هستیم، در زمینه نظارت کار دشواری داریم، تغییراتی در دولت‌های گذشته در زیست بوم فرهنگی کشور ایجاد شده است، موظف هستیم این زیست بوم را تغییر بدهیم.

وی با بیان اینکه باید انجمن‌های فرهنگی و هنری را در کشور تقویت کنیم، خاطرنشان کرد: باید فضای کار برای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در موضوعات مرتبط با فرهنگ باز شود، مسجدمحوری فعالیت‌ها در دستور کار قرار دارد.

اسماعیلی افزود: مصلی شهرکرد می‌تواند محور فعالیت‌های فرهنگی در چهارمحال و بختیاری باشد، باید هر چه سریع‌تر این پروژه تکمیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییر بخشنامه‌های موجود حوزه فرهنگ و هنر به‌ویژه در حوزه سینما، مطبوعات و موسیقی، گفت: سند موسیقی کشور در حال تدوین است، موسیقی باید در راستای اهداف انقلاب اسلامی باشد، شرعا مجاز نیستیم اعتباری به جریاناتی که با انقلاب اسلامی زاویه دارند، اختصاص دهیم، از هنرمندانی حمایت می‌کنیم که در جریان انقلاب هستند.

وی بیان کرد: عده‌ای به‌دنبال تحریم فرهنگ و هنر در کشور هستند، در چنین شرایطی جشنواره‌های نظیر فجر، نمایشگاه کتاب را باشکوه در کشور برگزار کردیم، اقتصاد فرهنگ باید فعال شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1357306

مهمترین اخبار ایران و جهان: