نیوز سیتی!
02 تیر 1402 - 15:33

زائران کشورهای مختلف در نماز جمعه مسجدالحرام و مسجدالنبی+عکس و فیلم

نماز جمعه این هفته در مسجدالنبی و مسجدالحرام، با حضور زائران کشورهای مختلف از شیعه و سنی با رنگ و زبان‌های متنوع برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، با وجود گرمای هوا در مکه مکرمه و مدینه منوره، جمعی از زائران حج تمتع در نخستین نماز جماعت ماه ذی‌الحجه شرکت کردند.

زائران با زبان و رنگ‌های مختلف که برای شرکت در مناسک حج تمتع در سرزمین وحی حضور دارند، کنار یکدیگر بدون در نظر گرفتن مذهب، صفوف منظمی تشکیل داده و برای شرکت در نماز جمعه حرمین شریفین آماده شدند.

نخستین نماز جمعه ماه ذی الحجه در مسجدالحرام

در مسجدالحرام، مأموران سعودی بخش‌هایی را که در آنجا نماز جمعه برگزار می‌شود، از ساعت‌ها قبل بسته و فضا را برای تشکیل صفوف منظم آماده می‌کنند. زائران هم گروهی و انفرادی در نماز جمعه مسجدالحرام حضور پیدا می‌کنند؛ یکی با سجاده و دیگری با مُِهر.

 

ساعتی قبل از اذان ظهر، شیعه و سنی کنار یکدیگر نشسته و برای برپایی نماز جمعه آماده شدند. پس از آن خطیب جمعه درباره حج تمتع و اتحاد مسلمانان مطالبی را مطرح کرد. شاید تعداد زائران عرب زبان یا آنهایی که تا حدودی زبان عربی را درک می‌کنند، در ایام حج تمتع زیاد باشد، اما افرادی هم هستند که حرف‌های خطیب جمعه را که به زبان عربی بود، متوجه نمی‌شدند. با این وجود، به احترام نماز جمعه، نشسته و به سخنان شیخ اسامه خیاط، خطیب جمعه این هفته مسجدالحرام گوش دادند.

 

مسجدالحرام ـ ظهر روز امروز

البته سعودی‌ها ربات‌هایی را در مسجدالحرام قرار داده‌اند که خطبه‌های نماز جمعه را به زبان‌های مختلف همچون انگلیسی، فارسی، پشتو، ترکی، فرانسوی و ... ترجمه می‌کند و زائران می‌توانند معانی خطبه‌ها را بفهمند.

 

پس از آن هم زائران در صفوفی منظم، نماز جمعه را در جوار خانه خدا اقامه کردند. برخی از زائران ایرانی هم از شیعه و سنی کنار سایر زائران کشورهای مختلف با رنگ و نژادهای متنوع در نماز جمعه مسجدالحرام حضور یافتند.

نخستین نماز جمعه اول ذی الحجه در مسجدالنبی (ص)

در مسجدالنبی (ص) نیز با وجود اینکه تعداد زائران ایرانی بسیار محدود است، برخی از زائران در روز پایانی حضور در شهر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در نماز جمعه شرکت و با زائران سایر کشورها نماز جمعه را اقامه کردند تا در ثواب آن شریک شوند.

 

به گزارش فارس، در آستانه حج تمتع تعداد زائران کشورهای خارجی در سرزمین وحی افزایش یافته است و از امروز هم تردد وسایل حمل و نقل درون شهری در مکه مکرمه متوقف شده است. هم‌اکنون یک  میلیون و 500 هزار زائر از کشورهای مختلف در سرزمین وحی حضور دارند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1303894

مهمترین اخبار ایران و جهان: