نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 09:50

ترامپ: به من اتهام می‌زنند تا رشوه‌گیری خانواده بایدن دیده نشود

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا می‌گوید پیگیری قضایی او و اعلام اتهامات متعدد علیه‌اش تلاشی است برای منحرف‌کردن افکار عمومی از رشوه‌گیری خانواده رئیس‌جمهور کنونی این کشور از یک شرکت اوکراینی.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که اخیراٌ با ۳۷ مورد اتهامی روبرو شده در جمع هوادارانش در «نیوجرسی» گفت پیگیری قضایی به این خاطر است که می‌خواهند توجه افکار عمومی را از رشوه‌گرفتن خانواده بایدن از یک شرکت انرژی اوکراینی را منحرف کنند.

وی دراین‌باره گفت: آنها می‌خواهند توجه‌ها را از جاسوسی و جنایت واقعی منحرف کنند، بنابراین می‌گویند بیایید رئیس‌جمهور ترامپ را متهم کنیم تا دیگر کسی درباره رشوه ۵ میلیون دلاری (خانواده بایدن از یک شرکت اوکراینی) صحبت نکند.

به گفته ترامپ اتهامات علیه او، «کاملاً سیاسی» است و تلاشی است برای دخالت در انتخابات (آینده ریاست‌جمهوری) و بار دیگر دزدیدن آراء و نتایج انتخابات. ترامپ اعتقاد دارد که جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ با تقلب پیروز شده است.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که این روزها فشارهای قضایی دموکرات‌ها علیه او تشدید شده همچنین گفت: امروز ما شاهد بدترین و شنیع‌ترین نوعِ سوء‌استفاده از قدرت در تاریخ کشورمان هستیم، دیدن این وضعیت خیلی ناراحت‌کننده است.

دیروز سه‌شنبه دونالد ترامپ برای تفهیم اتهامات مربوط به نقض قوانین فدرال در نگهداری از اسناد محرمانه دولتی در شعبه دادگاه فدرال شهر میامی حضور پیدا کرد.همزمان هزاران نفر از هوادارانش مقابل دادگاه شهر میامی که او در آن تفهیم اتهام شود، حاضر شدند.

بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا در اعلام جرم علیه رئیس جمهور سابق، او را به ارتکاب ۳۷ جرم از جمله انبار کردن اسناد محرمانه حکومتی در منزل شخصی خود، به رخ کشیدن اسناد به مهمانانش و تلاش برای مخفی‌کردن آن‌ها از نهادهای مسئول که خواستار بازگرداندن اسناد بوده‌اند، متهم کرده است.

این در حالی است که ترامپ مثل موارد قبلی که به نقض قانون و ارتکاب جرم متهم شده بود در آستانه حضور در جلسه دادگاه مدعی شد که هیچ تخلفی مرتکب نشده و این جلسه محاکمه او صرفاً با انگیزه سیاسی برگزار شده است.

کارشناسان می‌گویند که اگر این اتهامات اثبات شوند ترامپ با مجازات زندان طولانی‌مدت روبرو خواهد شد. وی در مصاحبه با رسانه‌های گفته است که «آن‌ها چون نمی‌توانند به شکلی عادلانه در انتخابات پیروز شوند از این حربه استفاده می‌کنند».

دونالد ترامپ پیشتر از هوادارانش خواسته بود تا در تظاهراتی که در برابر ساختمان دادگاه در شهر میامی برگزار می‌شود، شرکت کنند، از همین روی حضور ترامپ در دادگاه ممکن است به وقوع درگیری میان هواداران او و نیروهای پلیس منجر شود.

«ویلیام بار» دادستان سابق آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد در صورتی که ۳۷ فقره اتهام جنایی علیه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور به اثبات رسد، کار برای او تمام است.دادستان سابق آمریکا با انتقاد از نگه داشتن اسناد محرمانه امنیت ملی این کشور از سوی ترامپ گفت که از میزان حساسیت و تعداد آنها شوکه شده است.

ترامپ علاوه بر اتهامات مطرح شده در روز جمعه، پیش‌تر نیز در پرونده کلاهبرداری مالی در ماه آوریل به ۳۴ فقره تخلف متهم شده بود. این پایان دردسرهای ترامپ نبود و او در پرونده تحقیقاتی جداگانه در جورجیا با اتهام تلاش برای برگرداندن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا روبه‌رو است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1284006

مهمترین اخبار ایران و جهان: