نیوز سیتی!
24 بهمن 1400 - 20:15

پیگیری بحران زیرساخت ونیروی انسانی آموزش وپرورش اصفهان درسطح ملی

اصفهان- پیگیری بحران زیرساختی و نیروی انسانی اداره آموزش و پرورش استان اصفهان در دستور کار استانداری قرار گرفت. به گزارش خبرنگار مهر، عصر یکشنبه اولین شورای آموزش و پرورش در دوره جدید مدیریت این اداره، به ریاست استاندار و دبیری سرپرست اداره کل آموزش و پرورش در محل این اداره برگزار شد. خبرنگار مهررئیس مجمع خیرین استان، مدیرکل نوسازی، فرماندار و مدیران اداره کل ناحیه‌های آموزش و پرورش استان اصفهان از جمله مهمانان این جلسه بودند. ۶.۲ درصد دانش آموزان کشور در اصفهان هستند ۶.۲ درصد دانش آموزان کشور در اصفهان هستند۶.۲ درصد دانش آموزان کشور در اصفهان هستنددر ابتدای این جلسه سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با ارائه آمار دانش آموزان استان اصفهان و سهم آن از مقدار کل کشوری اظهار داشت: ۵.۹ درصد از کل دانش آموزان ابتدایی کشور در اصفهان هستند همچنین این آمار برای متوسطه اول ۶.۲ درصد و برای متوسطه دوم ۶.۷ درصد است که میانگین آن معادل ۶.۲ درصد خواهد شد که رقم بالایی محسوب می‌شود. غلامرضا ابراهیمی افزود: تعداد کل دانش آموزان در استان اصفهان در حال حاضر ۹۰۷ هزار نفر است که طی پیش‌بینی و بررسی‌ها این رقم در سال آینده به ۹۳۵ هزار نفر می‌رسد که بحران‌های فعلی آموزش و پرورش را افزایش خواهد داد. وی با اشاره به آمار رغبت دانش آموزان به مدارس غیر دولتی تصریح کرد: این آمار در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ معادل ۱۳.۴ درصد بود که تا سال تحصیل ۹۹-۹۸ رشد داشت و پیش بینی می‌شد به دلیل اپیدمی کرونا این آمار کاهش پیدا کند. کروناوی اضافه کرد: بر خلاف پیش‌بینی‌ها رغبت به مدارس غیردولتی در سال تحصیلی فعلی به ۱۴.۹۱ درصد رسید که نشان دهنده رشد است، این در حالی است که آمار کشوری ۱۲.۸ درصد است. افزایش رغبت به مدارس غیردولتی افزایش رغبت به مدارس غیردولتیافزایش رغبت به مدارس غیردولتیابراهیمی در خصوص علت افزایش آمار رغبت به مدارس غیر دولتی ابراز داشت: مدارس دولتی غالباً در حوزه آموزش مجازی و آموزش آنلاین شرایط و تجهیزات کافی را ندارند و این مورد موجب شده خانواده‌ها تلاش کنند به هر نحوی دانش‌آموز خود را در مدرسه غیر دولتی که شرایط بهتر دارد ثبت نام کند. وی با بیان اینکه استقبال از رشته‌های فنی و کار و دانش در اصفهان نسبت به متوسط کشوری بیشتر است، ادامه داد: در حال حاضر ۴۱.۳۰ درصد دانش آموزان در هدایت تحصیلی به مدارس کار و دانش می‌روند که این آمار با توجه به صنعتی بودن اصفهان باید تا رقم ۵۱ درصد رشد داشته باشد. سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: در مجموع مدارس غیر دولتی و دولتی ۲۴.۶۷ درصد دانش آموزان به رشته ادبیات، ۲۱.۹۶ علوم تجربی، ۱۱.۵۱ ریاضی و ۰.۵۶ درصد به رشته معارف می‌روند که این نتیجه تلاش آموزش و پرورش در تمرکز زدایی از رشته‌های تجربی بوده است. وی در خصوص آمار تراکم دانش آموزان در مدارس دولتی تصریح کرد: این آمار در چهار سال گذشته در مدارس ابتدایی از ۲۵.۸۵ دانش‌آموز به ۲۷.۳۲ دانش‌آموز رسیده در حالی که متوسط کشوری در این حوزه ۲۵.۷ دانش‌آموز است. تراکم دانش آموز در مدارس اصفهان از متوسط کشوری بیشتر است تراکم دانش آموز در مدارس اصفهان از متوسط کشوری بیشتر استتراکم دانش آموز در مدارس اصفهان از متوسط کشوری بیشتر استابراهیمی ادامه داد: همچنین تراکم دانش‌آموز در متوسطه اول در چهار سال گذشته از ۲۶.۴۳ دانش‌آموز به ۲۸.۰۲ دانش‌آموز و در متوسطه دوم از ۲۲.۹۱ دانش‌آموز به ۲۳.۹۲ دانش‌آموز رسیده در حالی که آمار کشوری در این دو دوره به ترتیب ۲۶.۱ و ۲۳.۳ دانش‌آموز است. وی با اشاره به مهاجر پذیر بودن اصفهان ابراز داشت: در کل استان اصفهان ۵۵ هزار و ۶۲۷ دانش‌آموز اتباع حضور دارند که ۶.۳۱ درصد کل دانش آموزان را تشکیل می‌دهند، همچنین شهرستان میمه با جمعیت ۱۷ درصدی اتباع بیشترین درصد اتباع نسبت به کل دانش آموزان را در اختیار دارد. سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه ۵۶ هزار نفر به صورت رسمی، آزمایشی، پیمانی و قراردادی با این اداره همکاری می‌کنند، اضافه کرد: میانگین سنوارت کار این نیروها ۱۷.۷ سال است که در برخی مناطق به ۲۱ سال نیز می‌رسد که رقم بالایی محسوب می‌شود. سنوارتوی با تاکید بر بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش اصفهان گفت: به ازای هر سه نفر که از سیستم آموزش و پرورش جدا می‌شوند یک نفر نیرو از راه‌های مختلف جذب می‌شود که نشان دهنده نگاه برنامه و بودجه‌ای به آموزش و پرورش است در حالی که وقتی معلم یک کلاس خارج می‌شود دقیقاً باید یک نفر جایگزین او شود. پوشش ۱.۶۷ درصدی کمبود نیرو با دانشگاه فرهنگیان پوشش ۱.۶۷ درصدی کمبود نیرو با دانشگاه فرهنگیانپوشش ۱.۶۷ درصدی کمبود نیرو با دانشگاه فرهنگیانابراهیمی ادامه داد: سال آینده هفت هزار و ۵۹۸ نیروی آموزش و پرورش دارای شرایط بازنشستگی و خروج از سیستم هستند که خروج ۹۰ درصد آنها قابل پیش‌بینی است که شرایط نیروی انسانی آموزش و پرورش را از شرایط موجود سخت‌تر می‌کند، با این آمارها برای سال آینده ما با کمبود ۱۶ هزار و ۳۸۶ نفری نیرو روبه‌رو هستیم. وی تاکید کرد: کمبود ۱۶ هزار نفری نیرو در حالی رخ می‌دهد که سال آینده تنها ۲۷۳ نیرو از دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش اضافه می‌شود که تنها ۱.۶۷ درصد از کمبود ما را پوشش می‌دهد، همچنین این تعداد به ورودی هزار و ۹ نفری آزمون استخدامی اضافه می‌شود که آن نیز تنها ۶.۱۶ درصد نیاز را پوشش می‌دهد. سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ ما به ازای معلم به دانش‌آموز ۲۴.۲۲ بود که این رقم با افزایشی زیاد به ۳۳.۴۳ رسیده است نشان می‌دهد بحران نیروی انسانی جدی‌تر از همیشه در حال رخ دادن است. مناعت طبع مدیران اصفهان مشکل زاست مناعت طبع مدیران اصفهان مشکل زاستمناعت طبع مدیران اصفهان مشکل زاستهمچنین استاندار اصفهان در این شورا ضمن تقدیر از خیرین مدرسه ساز اظهار داشت: خیرین در ایام دهه فجر نیز زحمات زیادی کشیدند و در ایام دهه فجر به امر تعلیم و تربیت پرداختند و باعث شادی جمعی از مردم شدند. سید رضا مرتضوی با بیان اینکه مدیریت قبلی آموزش و پرورش نیز تلاش‌های زیادی برای حل مشکلات کرد، افزود: همانطور که در جلسات قبلی مطرح شد به لحاظ زیرساخت نیز آموزش و پرورش وضعیت خوبی ندارد. وی دلیل مشکلات عدیده آموزش و پرورش اصفهان را نتیجه آرامی طبع مدیران دانست و ادامه داد: به دلیل مهمان نوازی ما همیشه در سفر مدیران به اصفهان خوبی‌های آن را نشان دادیم و به دلیل همین آرامی طبع هیچوقت مشکلات اصفهان دیده نمی‌شود. استاندار اصفهان تاکید کرد: محور پیگیری ما باید بحث نیروی انسانی و زیرساخت باشد که گزارش آن را آموزش و پرورش به ما ارائه دهد و تلاش کنیم در جلسات با وزارت خانه و دولت این مشکل را مطرح کنیم تا اعتبارات لازم جذب شود. وی با بیان اینکه باید در گرفتن نیروی آقا و خانم توازن ایجاد شود، اضافه کرد: برای حل مشکل گرفتن نیروی خدماتی خود مدارس باید اقدام کنند و باید توجه شود که هر شخصی برای نیروی خدماتی مدارس گرفته نشود و بحث فرهنگی و تربیتی آن دیده شود.
منبع: مهر
شناسه خبر: 76006

مهمترین اخبار ایران و جهان: