نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 11:59

هوادار دونالد ترامپ به ۱۸ سال حبس محکوم شد

رهبر گروه افراطی «Proud Boys/پسران مغرور» در پرونده شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ و حمله حامیان رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره، به ۱۸ سال حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ایتان نوردین» رهبر گروه راست‌گرای افراطی «پسران مغرور» به دلیل مشارکت در یورش حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره این کشور و تلاش برای برگرداندن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، به ۱۸ سال حبس محکوم شد؛ این سنگین‌ترین مجازاتی‌ست که تاکنون برای متهمان شورش ششم ژانویه در نظر گرفته شده است.

دادستان‌های فدرال آمریکا برای ایتان نوردین که به توطئه فتنه‌انگیز متهم شده بود، پیشنهاد ۲۷ سال حبس داده بودند.

تیموتی کِلی، قاضی منطقه‌ای آمریکا درباره این احکام گفت: اگر انتقال صلح‌آمیز قدرت در این کشور وجود نداشته باشد، آنگاه هیچ چیز نخواهیم داشت.

نوردین در بیانیه‌ای که در دادگاه قرائت کرد، ششم ژانویه را «یک تراژدی محض» خواند و مدعی شد که برای «لیدری و دور نگه داشتن مردم از دردسر» به ساختمان کنگره رفته بود. نیک اسمیت، وکیل نوردین، خواستار حبس ۱۵ تا ۲۱ ماه برای او شده بود.

همچنین دومنیک پزولا، دیگر عضور گروه پسران مغرور که البته در شورش ششم ژانویه نقش «لیدر» را ایفا نکرده بود، به جرایمی از جمله سنگ‌اندازی در مسیر دادرسی و همچنین حمله به پلیس محکوم شد. او پس از آنکه به ۱۰ سال حبس محکوم شد، در هنگام خروج از دادگاه فریاد «ترامپ برنده شد» سر داد!

پیش‌تر هیئت منصفه دادگاه واشنگتن روز پنج‌شنبه حکم ۱۷ سال زندانِ «جوزف بیگز» از عوامل اصلی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را اعلام کرد.

به نوشته سی‌ان‌ان بیگز به علت «مشارکت در توطئه فتنه‌انگیز و تلاش برای جلوگیری از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به جو بایدن پس از انتخابات ۲۰۲۰» مجرم شناخته شد. بیگز از کهنه سربازان آمریکا و از اعضای گروه «پسران مغرور» و هوادار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست.

پس از سخنرانی ترامپ که در آن مدعی شد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تقلب صورت گرفته و جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا با تقلب پیروز شده است، هزاران تن از حامیان وی به ساختمان کنگره این کشور یورش بردند. در جریان ناآرامی‌ها پنج نفر از یک افسر پلیس کشته و همچنین بیش از ۱۴۰ نیروی پلیس مجروح شدند. ساختمان کنگره نیز متحمل میلیون‌ها دلار خسارت شد. همچنین بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر بازداشت شدند و بیش از ۳۶۰ نفر نیز گناهکار شناخته شده و دست کم ۱۱۰ نفر در دادگاه محکوم شدند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1481006

مهمترین اخبار ایران و جهان: