نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 12:31

خودکفایی؛ با بذری که دولت کاشت

کوتاه یا بلند، فرقی ندارد؛ خبر این است «خودکفایی در تامین گندم در دولت سیزدهم محقق شد»، و چه بسیار خبر مسرت‌بخش و امید آفرینی است، در روزهایی که رسانه‌های بیگانه به دنبال القا یاس و ناامیدی در جامعه هستند.

خبرگزاری فارس ـ حمیدرضا جلالی؛ گندم یکی از مهم‌ترین و اساســی‌ترین کالاهای استراتژیک‌‌ است که در دنیای امروز، هم از بعد غذایی و از هم بعد امنیت و استقلال برای کشورها فوق‌العاده حائز اهمیت است.

گندم قوت اصلی سفره‌های مردم را تشکیل داده و ســهم زیــادی در امنیت غذایی کشــور دارد و می‌توان گفت کشوری که در تولید گندم خودکفا باشد از نظر اقتصادی و امنیتی جایگاه قدرتمندی در بین سایر کشورها دارد.

با روی کارامدن دولت سیزدهم و عنایت ویژه دولت به بحث امنیت غذایی و تولید گندم، تحول بسیار عظیمی در این حوزه رقم خورد که این تحول کشور رابه خودکفایی در تولید گندم رساند.

بر اساس آمارها میزان واردات گندم در سال 1400 بالغ بر 7 میلیون و  75 هزار تن و در سال قبل از آن بالغ بر 3 میلیون و 285 هزار تن بوده است، این در حالی است که دولت سیزدهم با اجرای طرح‌هایی چون اصلاح الگوی کشت و افزایش نرخ خرید تضمینی گندم تمایل کشاورزان به کاشت و تحویل گندم‌های خود به دولت را افزایش داده که این اقدامات منجر به کاهش واردات به میزان 4 میلیون و 445 هزارتن در سال 1401 و 791 هزار تن در سال جاری شده است.

 همچنین بر اساس آمارها واردات گنــدم در یکســال اخیــر به لحاظ ارزش وزنی با کاهــش 52 درصدی و به لحاظ ارزش دلاری بــا کاهــش 44 درصــدی روبــه رو بــوده است.

 

در ســال 1400 میزان خرید تضمینی گندم بالغ بر 4.7 میلیون تن و در سال 1399 بالغ بر 8.2 میلیون تن بوده است، اما این میزان در دو سال 1401 به 7.5 میلیون تن و در سال جاری به 9 میلیون تن رسیده است.

در استان مرکزی امسال ۲۳۲ هزار تن گندم از ابتدای فصل خرید این محصول تاکنون از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۶ درصد افزایش دارد

در استان مرکزی نیز طی سال جاری ۲۳۲ هزار تن گندم از ابتدای فصل خرید این محصول تاکنون از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۶ درصد افزایش دارد.

تاکنون  ۲۱ هزار کشاورز استان مرکزی محصول خود را به مراکز خرید اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی این استان تحویل داده‌اند که پیش‌بینی می‌شود ۲۴۵ تا ۲۵۰ هزار تن گندم تا پایان فصل خرید این محصول از گندمکاران استان خریداری و ذخیره‌سازی شود.

در سال 1401 بالغ بر 80 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است که این میزان در سال 1400 حدود 75 هزار تن بوده است.

پایان پیام/ 

 
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1466050

مهمترین اخبار ایران و جهان: