نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 18:31

تولید ۹ درصد جوجه یک‌روزه گوشتی کشور در اردبیل

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: این استان با داشتن ۴۸ واحد مرغ مادر گوشتی به ظرفیت حدود ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۳۲ قطعه و تولید سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی حدود ۹ درصد جوجه یک‌روزه گوشتی کشور را تامین می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل و به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی استان اردبیل، نوبخت اژدری اظهار کرد: استان اردبیل از استان‌های پیشرو در صنعت مرغداری کشور است که علاوه بر تامین نیاز جمعیت انسانی استان، مازاد تولید را به سایر استان‌های کشور به‌ویژه تهران، قم و تبریز حمل و صادر می‌کند.

وی ادامه داد: این استان دارای ۴۳۲ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت هشت میلیون و ۳۴۰ هزار و ۷۰۰ قطعه بوده که در این واحدها سالانه حدود ۲۸ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفته و معادل ۵۶ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: واحدهای مرغداری اردبیل علاوه بر تامین نیاز استان سالانه حدود ۱۷ هزار تن مازاد تولید گوشت مرغ را به سایر استان‌های کشور صادر می‌کنند.

اژدری با اشاره به میزان جوجه‌ریزی در تیرماه سال جاری و مقایسه آن با مشابه سال گذشته گفت: تعداد کل جوجه‌ریزی در تیر ماه سال گذشته یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۳۶۰ قطعه بود که این میزان در تیرماه امسال به ۲ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۸۷۰ قطعه افزایش یافت که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی تشریح کرد: این استان طی تیر ماه سال جاری ۱۱۵ هزار و ۹۴۸ قطعه مرغ زنده و ۹۲ هزار و ۱۵۳ کیلوگرم مازاد تولید گوشت مرغ به استان‌های قم، تهران و آذربایجان شرقی صادرات داشته است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در راستای اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی از سوی شورای امنیت ملی کشور و قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهادکشاورزی با پیگیری‌های انجام شده توسط معاونت بهبود تولیدات دامی و کمیته آرین این سازمان میزان جوجه‌ریزی نژاد ملی آرین در تیرماه امسال به ۷۱۵ هزار و ۷۴۰ قطعه رسیده است این در حالی است که تیرماه سال گذشته میزان جوجه‌ریزی این نژاد حدود ۵۹ هزار و ۵۰۰ قطعه بود که نشان می‌دهد میزان جوجه‌ریزی نژاد آرین در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه قبل بیش از ۱۲ برابر شده است.

اژدری در خصوص وضعیت تامین گوشت مرغ و تامین نهاده و پیش‌بینی تولید برای ماه‌های آتی هم گفت: با توجه به تعدیل قیمت مرغ و میزان جوجه‌ریزی‌های انجام یافته طی تیر و مردادماه پیش‌بینی می‌شود تولید گوشت مرغ در ماه‌های آتی وضعیت مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی ، طی ماه‌های آتی روند تخصیص و ترخیص نهاده از بنادر و مبادی ورودی کشور روان‌تر شده و در صورت حمل و تحویل نهاده ، مسائل مربوط به نیاز مرغداران به نهاده‌های استراتژیک ذرت و کنجاله سویا مرتفع شده و تولید بصورت مستمر ادامه خواهد یافت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1423706

مهمترین اخبار ایران و جهان: