نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 17:45

درخواست اتحادیه آفریقا از ارتش نیجر

اتحادیه آفریقا از ارتش نیجر خواست تا رئیس‌‍جمهور و دیگر بازداشت شدگان فورا آزاد شده و قدرت اجرایی قانون اساسی حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ تصویب این بیانیه احیا شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اتحادیه آفریقا در بیانیه ای از ارتش نیجر خواست تا ظرف ۱۵ روز قانون اساسی این کشور را بازگرداند.

در بیانیه اتحادیه آفریقا در این خصوص آمده است که نیروی های نظامی دخیل در کودتا باید فورا و بدون قید و شرط به پادگان ها بازگردند و قدرت اجرایی قانون اساسی حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ تصویب این بیانیه احیا شود.

به گزارش اسپوتنیک، بیانیه صادره از سوی اتحادیه آفریقا در این خصوص اضافه می کند که آزادی رئیس جمهور و دیگر بازداشت شدگان توسط ارتش باید فورا انجام شود.

طبق گزارش‌های محلی نیجر، رئیس‌جمهور این کشور صبح روز چهارشنبه پیش توسط نیروهای وابسته به گارد ریاست جمهوری در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت شد.

فرماندهی نیروهای مسلح نیجر پیش از این با شورشیان نظامی از گارد ریاست جمهوری این کشور اعلام همبستگی کرده بود. در بیانیه صادره از سوی فرماندهی ارتش نیجر در این خصوص آمده بود: هرگونه مداخله نظامی خارجی در نیجر عواقب فاجعه باری را برای مردم و کشور به همراه دارد.

گفته می‌ شد که پشت این اقدام به کودتا ژنرال عمر چیانی قرار دارد. چیانی حدود ۱۰ سال است به‌ عنوان فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر خدمت می‌ کند. گزارش‌ ها حاکی از آن است که بازوم قصد داشت چیانی را از سمت خود برکنار کند.

بلوک غرب آفریقا ECOWAS و اتحادیه آفریقا (AU) تحولات نیجر را تلاش برای کودتا خواندند و از نظامیان خواستند تا «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور را آزاد کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1416550

مهمترین اخبار ایران و جهان: