نیوز سیتی!
26 دی 1401 - 16:53

تحقق ۸۳ درصدی جهش تولید در دیم‌زارهای استان قزوین

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای امسال طرح جهش تولید در حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان قزوین اجرا شده و بنابراین این طرح تا امروز بیش از ۸۳ درصد تحقق یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، علی راه‌انجام امروز در نشست طرح جهش تولید در دیم‌زارها که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری طرح جهش تولید در حدود 60 هزار هکتار از اراضی دیم استان قزوین صورت گرفته و بنابراین این طرح تا امروز بیش از 83 درصد تحقق یافته است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه طبق برنامه کشوری سهم ما در طرح جهش تولید دیم‌زارها 72 هزار هکتار تعیین شده بود، بنابراین در 4 ماهه گذشته از آغاز سال زراعی پیشرفت مناسبی در این حوزه صورت گرفته و در صورت زیر کشت بردن 12 هزار هکتار دیگر تعهد ما در حوزه اجرای طرح جهش تولید دیم‌زارها 100 درصد خواهد شد.

راه‌انجام با بیان اینکه 87 درصد طرح جهش تولید دیم‌زارهای استان قزوین تا امروز به کشت محصول راهبردی گندم دیم اختصاص داشته است، گفت: آنچه که تاکنون تحت عنوان طرح جهش تولید در استان قزوین صورت گرفته، مربوط به غلات و محصولات علوفه‌ای بوده است، به طوری که 52 هزار هکتار زمین به کشت دیم گندم اختصاص پیدا کرده و در حدود 8 هزار هکتار جو و ذرت علوفه‌ای کشت شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از مشارکت 760 کشاورز هم‌استانی در اجرای طرح جهش تولید دیم‌زارها خبر داد و گفت: در قالب اجرای این طرح 2 هزار و 500 نفر کشاورز و بهره‌بردار بخش کشاورزی را در قالب کارگاه‌های مختلف آموزش دادیم و آخرین فنون کشت دیم را به آنها آموخته‌ایم که اثر مناسبی در بهره‌وری کشت دیم داشته است.

راه‌انجام افزود: تا امروز 8 درصد از کشاورزان مشارکت‌کننده در طرح جهش تولید تسهیلات خرید ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی را از بانک عامل دریافت کرده‌اند و در این زمینه با توجه به ابلاغ دیرهنگام تسهیلات میزان مشارکت اندک بوده است.

وی ادامه داد: استان قزوین با توجه به ظرفیت کشت دیم به ویژه در حوزه غلات می‌تواند سال آینده تا حدود 100 هزار هکتار را به اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها اختصاص دهد و البته تحقق چنین هدف به پیشتیبانی کامل دولت از کشاورزان این حوزه بستگی دارد.

غنی‌سازی خاک اراضی دیم از مشکلات اجرای طرح جهش تولید است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این جلسه با ذکر اینکه طرح جهش تولید در دیم‌زارها در 21 استان کشور اجرا می‌شود، گفت: استان قزوین با وجود دارا بودن یک درصد مساحت کشور اجرای 3 درصد از طرح جهش تولید دیم‌زارها را تعهد کرده است و در سال‌ آینده هم می‌توانیم حدود 5 درصد از سطح زیرکشت این طرح را به استان قزوین اختصاص دهیم.

محمدحسین عطایی افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه اجرای این طرح غنی‌سازی و تقویت خاک با کودهای ویژه کشت دیم است و در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مشارکت‌کننده در اجرای این طرح باید بتوانند خاک را از عناصر لازم غنی کنند تا بتوانیم در نهایت محصولات حاوی ریزمغذی‌های لازم برای انسان و دام را تهیه کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در استان قزوین برخی اراضی وجود دارند که می‌توانند با تقویت و غنی‌سازی به اراضی قابل استفاده در طرح جهش تولید دیم‌زارها تبدیل شوند و به همین خاطر باید این اراضی هم در دستور کار احیا قرار بگیرند.

بسته‌های تشویقی طرح جهش تولید بر مبنای کیفیت محصولات تولیدی اختصاص داده شود

نایب‌ رئیس مجمع ملی خبرگان کشاورزی هم در این جلسه با بیان اینکه گرایش کشاورزان به مشارکت در طرح جهش تولید دیم‌زارها بستگی به مزایا و تشویق‌های این طرح دارد، گفت: در این طرح بسته‌های تشویقی خوبی وجود دارد، اما بسته‌های تشویقی باید بر مبنای کیفیت محصولات دیم تولید شده در این طرح به کشاورزان اختصاص داده شود.

حسین کاکاوند اضافه کرد: اگر یک کشاورز بداند که وقتی محصول باکیفیت‌تری تولید می‌کند، این محصول با قیمت بیشتری و به سرعت خریداری می‌شود، بدون شک انگیزه زیادی برای مشارکت در طرح جهش تولید پیدا می‌کند، بنابراین در کنار خرید تضمینی باید پشتیبانی از کشاورز در زمینه تأمین تجهیزاتی مانند تراکتور و کمباین بیشتر شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استان قزوین کشاورزان نخبه زیادی داریم که در اجرای طرح جهش تولید باید از آنها به عنوان بازوی آموزشی و ترویجی این طرح استفاده کنیم، چرا که کشاورزان ما آموزش را از افرادی که از جنس خودشان هستند، بهتر می‌پذیرند و انتظار داریم نقش خبرگان کشاورزی در حوزه آموزش و ترویج بیشتر دیده شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 980906

مهمترین اخبار ایران و جهان: