نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 17:10

تلاش برای ساخت ۱۰۰ خانه سلامت تاپایان سال در مناطق محروم کرمانشاه

کرمانشاه- رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تلاش برای ساخت بیش از ۱۰۰ خانه سلامت تاپایان سال در مناطق محروم کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، قباد محمدی ظهر شنبه در آئین به صدا درآمدن زنگ سلامت در استان کرمانشاه اظهار کرد: امروز روز اول هفته سلامت است و شعار هفته سلامت در سال جاری، سلامت برای همه با اجرای پزشکی خانواده است.

وی افزود: برنامه اصلی وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲ و یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم اجرای طرح پزشک خانواده در سال جدید در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: سال گذشته طرح پزشک خانواده در روستاها اجرا شد و ارزیابی موفقی داشت؛ اما بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت استان کرمانشاه در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که تحت پوشش پزشک خانواده نیستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه طرح پزشک خانواده شهری از اول اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان سال جمعیت شهری استان تحت پوشش پزشک خانواده قرار می‌گیرد.

محمدی خاطرنشان کرد: در طرح پزشک خانواده که ارتقا بسیار خوبی در شاخص‌های سلامت مردم خواهد داشت، هر ۳ هزار نفر از جمعیت شهری تحت نظارت یک پزشک قرار می‌گیرند و همچنین هر هزار و ۵۰۰ نفر نیز نظارت یک مراقب سلامت را خواهند بود.

وی با اشاره به جزئیات طرح پزشک خانواده، گفت: در این طرح تمام شاخص‌های سلامت افراد چک می‌شود و قند خون و فشار خون افراد غربالگری شده و در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع داده خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه آموزش رکن و اساس هر کار و برنامه‌ای است، گفت: درخواست ما از سفیران عزیز سلامت و همکاران آموزش و پرورش این است که در اجرای مطلوب این طرح همکاری لازم را داشته باشند.

وی همچنین به بحث جوانی جمعیت که از مهمترین مباحث در تمام کشورهای پیشرفته است، اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات جامعه ما بحث پیر شدن جمعیت است و افزایش بار بیماری‌ها بیش از ۷۰ درصد در سنین بالای ۷۰ سال خود را نشان می‌دهد و میانگین سنی جامعه رو به افزایش است و در این راستا اجرای برنامه‌ها و اقدامات لازم در جهت پویایی و جوانی جمعیت یکی از برنامه‌های اصلی ما خواهد بود.

محمدی ادامه داد: توزیع عادلانه خدمات سلامت از دیگر موارد مورد تاکید در هفته سلامت است و امسال با برنامه ساخت حداقل ۱۰۰ مرکز بهداشت و خانه بهداشت در نقاط محروم استان کرمانشاه در نظر داریم بتوانیم خدمات سلامت را در تمام نقاط استان به بهترین نحو ممکن ارائه دهیم.

وی گفت: همچنین برنامه رایگان شدن هزینه درمان بیماران سرطانی و صعب العلاج در دستور کار قرار دارد و پوشش رایگان و همگانی بیمه سلامت برای همه افراد جامعه به صورت کامل انجام شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1176150

مهمترین اخبار ایران و جهان: