نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 09:04

چهارباغ دریچه ای به جاذبه های ناتمام/ رویت قوچ و میش خاطره می شود

گرگان- مسیری پر و پیچ و خم و رویایی، تماشای انواع حیات وحش، دیدن چند کاروانسرای شاه عباسی و هوای خوش و دل نشین بخشی از جاذبه های روستای ییلاقی «چهارباغ» گرگان برای گردشگران نوروزی است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: توسعه گردشگری شهرهای شمالی در سال‌های اخیر باعث شده دیگر جاذبه‌های طبیعی آنها جذابیت و بکری سابق را نداشته باشد و در این میان یافتن دهکده ای کوچک و بکر در میان مه و دشت، یک غنیمت بزرگ برای گردشگران به ویژه گردشگران نوروزی محسوب می شود.

گلستان یکی از استان‌های شمالی و گردشگری ایران است که در کنار دریای خزر، کشور ترکمنستان، استان‌های خراسان شمالی، سمنان و دامنه‌های شرقی البرز و مازندران واقع شده و در ایام مختلف سال، مسافران و گردشگران زیادی برای اقامت یا ادامه سفر این استان و مسیرهای آن را انتخاب می‌کنند.

در میان صدها جاذبه طبیعی، تاریخی و مذهبی جاذبه روستاهای ییلاقی گلستان نزد گردشگران جایگاه ویژه ای دارد.

ییلاق‌هایی مانند جهان نما، روستای زیارت، روستاهای دهنه محمد آباد و زرین گل، قلعه قافه و ساسنگ مینودشت و روستاهای رامیان و آزادشهر و گالیکش که هر یک از آنها می‌توانند هزاران گردشگران علاقه مند را به خود جذب کنند.

یکی از مناطق ییلاقی گلستان که در سالیان اخیر مورد اقبال گردشگران به ویزه گردشگران نوروزی بوده، روستای «چهارباغ» گرگان است. ییلاقی بکر و تماشایی که در جلگه‌ای وسیع و محصور در کوه های سر به فلک کشیده و جنگل‌های چندین هزار ساله ارس قرار دارد و در آن خبری چندانی از مظاهر زندگی شهری نیست.

چهارباغ دریچه ای به جاذبه های ناتمام/ رویت قوچ و میش خاطره می شود

روستای چهارباغ در ۵۶ کیلومتری شهر گرگان قرار گرفته و در غرب منطقه حفاظت شده جهان نما قرار دارد.

آب و هوای چهارباغ

چهارباغ، یک روستای ییلاقی با آب و هوای سرد و خشک است. دمای هوا در فصل زمستان در این منطقه به قدری کاهش می‌یابد که بیشتر ساکنان آن در این فصل به شهرستان شاهرود که در مجاورت این روستا قرار دارد مهاجرت می‌کنند.

مه های گاه و بیگاه در کنار صدای حیوانات و سقف های شیروانی، تصاویری زیبایی را در چهارباغ خلق کرده است شب‌های تابستانی در این روستا معتدل و بسیار دلپذیر است. هوای خوش و دلنشین روستا با مه‌های گاه و بیگاه در کنار سر و صدای حیوانات اهلی، وجود خانه‌های ییلاقی با سقف‌های شیروانی رنگارنگ در جلگه‌ای وسیع با آب و هوایی فرح بخش به راحتی می‌تواند خستگی یکسال کار و تلاش را از تن دور کند و انرژی تازه‌ای به شما بدهد.

البته ناگفته نماند که در سالیان اخیر با توسعه جاده و مسیر ارتباطی و افزایش آمد و شد در مسیر گرگان- شاهرود علاقه خوش نشین‌ها به این منطقه خوش آب و هوا برای ساخت ویلا افزایش یافته و در بخش‌های مختلف آن ده‌ها ویلای لوکس به صورت مجاز یا غیرمجاز ساخته شده است.

اگر در فصل زمستان به این روستا سفر کرده باشید، پوشش سفید برف همه جا را فراگرفته و تمام گیاهان در زیر برف پنهان شده‌اند و منظره‌ای افسون کننده خلق کرده‌اند.

چهارباغ دریچه ای به جاذبه های ناتمام/ رویت قوچ و میش خاطره می شود

بارش مدوام برف در فصل پاییز و زمستان در این منطقه علاوه بر اینکه منظره‌ای زیبا و سحرانگیز برای رهگذران ایجاد می‌کند، منطقه‌ای مناسب برای برف بازی هم فراهم می‌کند.

افراد زیادی در فصل زمستان به این روستا سفر می‌کنند تا در کوه‌های اطراف و جاده‌های منتهی به آن، چند ساعتی را در برف و به خوش گذرانی سپری کنند. ارتفاع برف در دامنه کوه‌های این منطقه گاهی به بیش از ۱۵۰ سانتی‌متر می‌رسد.

عرصه های جنگلی و حیات وحش

علاوه بر منظره حیرت انگیز اراضی پیرامونی چهارباغ و دید وسیع آن به قلل مرتفع منطقه، سفر به این منطقه دلایل دیگری هم دارد. جنگل‌های چهار باغ تلفیقی از جنگل‌های پهن برگ هیرکانی و جنگل‌های سوزنی برگ ارس هستند و صدها گونه آوندی و علفی در مناطق پیرامونی آن مشاهده شده که فرصتی منحصر به فرد برای علاقه مندان به طبیعت تلقی می‌شود.

چهارباغ دریچه ای به جاذبه های ناتمام/ رویت قوچ و میش خاطره می شود

درختان این جنگل‌ها از نوع مختلط پهن برگ حاشیه جنوب دریای خزر بوده و بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی، زبان گنجشک، بارانک، سرخدار، شمشاد، لرگ، لیلکی، خرمندی، آزاد و انجیلی به عنوان مشهورترین درختان و ازگیل، زالزالک، زغال اخته، آلوچه وحشی، انار، خاس و کوله خاس به عنوان درختچه‌های جنگل‌های بخش شرقی چهار باغ محسوب می‌شوند و مناطق جنوبی، غربی و شمالی آنها هم پوشیده از جنگل‌های ارس است.

مناطق پیرامونی چهارباغ از غنی‌ترین اکوسیستم‌های گلستان محسوب می‌شوند به طوری که بیش از صدها گونه پرنده، پستاندار، خزنده زندگی کرده و ده‌ها گونه درختی و بوته‌ای در این عرصه وجود دارد.

چهارباغ دریچه ای به جاذبه های ناتمام/ رویت قوچ و میش خاطره می شود

گنجشک سانان، سار، دارکوب، قرقاول خزری، کبک، بلدرچین، کبوتر جنگلی، شاهین، قوش، قرقی، عقاب و جغد، از گونه‌های پرندگان و مرال، شوکا، گرگ، گراز، خرس، روباه، شغال، سمور، تشی، خارپشت، موش جنگلی، خرگوش، گربه وحشی، گورکن از گونه‌های پستانداران ساکن این زیست بوم هستند.

یکی از جاذبه‌های دلنشین در چهارباغ فراوانی قوچ و میش و کل و بز در این منطقه است به نحوی که در حاشیه جاده‌های آسفالت و شوسه این منطقه امکان تماشای قوچ و میش برای گردشگران نوروزی فراهم است.

جاده زیبا

جاده منتهی به چهارباغ از جهاتی شبیه جاده چالوس یا اسالم به خلخال است و شهر گرگان را که در ۱۵۵ متری سطح دریا واقع است را به ارتفاعات شاهکوه (گاوکشان و تل انبار) در ارتفاع حدود سه هزار متری وصل کرده و سپس به شاهرود می‌رسد. مسیر پرپیچ و خم و چشم اندازهای بکر و آبشارهای کوچک و بزرگ و چشمه سارها و از جمله جاذبه‌های دیگر چهارباغ گرگان است.

چهارباغ دریچه ای به جاذبه های ناتمام/ رویت قوچ و میش خاطره می شود

قز قلعه

منطقه چهارباغ علاوه بر ویژگی طبیعی، دارای گنجینه تمام نشدنی از میراث تاریخی کشور در پیرامون خود بوده که کاروان سرای قزلق، رابط سفید و دیم لو از جمله این آثار است.

مهم ترین اثر تاریخی منطقه چهار باغ، قزقلعه است که کتیبه‌هایی به خط شجر و میخی از آن کشف شده و به گفته برخی تاریخ شناسان قدمت آن به دوران ساسانیان بر می‌گردد.

در حال حاضر آثاری از بناهای قزقلعه یا قلعه دختر همانند برج دیده بانی، آب انبار، دیوار پیرامونی و حمام به جا مانده است که هر از چند گاهی مورد غارت سودجویان میراث فرهنگی قرار می‌گیرد.

کاراونسرای قزلق

کاروانسرای قزلق از دوران‌های تاریخی پس از اسلام به یادگار مانده و نمونه‌ای از کاروانسراهای کوهستانی ساخته شده با سنگ، ملات گچ، آهک و ساروج به شمار می‌رود.

این بنا که در مسیر جاده قدیم استرآباد- شاهرود احداث شده، دارای اتاق‌ها و دالان‌های متعددی بوده است و ۱۲ حجره هم در فضای داخلی آن قرار گرفته بودند.

با توجه به ارزش تاریخی، این اثر در تاریخ پنج آذر ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۲۹۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی گرگان شناخته می‌شود.

چهارباغ دریچه ای به جاذبه های ناتمام/ رویت قوچ و میش خاطره می شود

کاروانسرای رباط سفید

کاروانسرای رباط سفید قبل از روستای چهارباغ است. رباط سفید یکی از ابنیه قدیمی دوره صفوی و طول آن حدود ۲۳ متر و عرض آن ۲۰ متر است و فضاهای داخلی تقریباً به صورت قرینه قرار گرفته‌اند. عرض دروازه ورودی به کاروانسرا ۲.۹۰ متر است.

در کنار این کاروانسرا چشمه آبی قرار دارد که در گرم‌ترین فصل سال هم، آب این چشمه بسیار خنک و گوارا است. این کاروانسرا مسقف بوده و سه اتاق آن روبروی درب ورودی و در انتهای این بنا ساخته شده و دارای ایوانی سرپوشیده برای ورود است. گویا چهار اتاق در طرفین دالان ورودی داشته است.

حداقل دو برابر اتاق‌های انتهای کاروانسرا، طاقچه و بخاری دیواری هم در آن تعبیه شده و بی‌شک در زمستان‌های سختی که اینجا دارد می‌توانسته است بسیاری را پناه دهد اما ورود به درون محوطه آن احتیاط بسیاری طلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای چهارباغ با آب و هوای مطلوبی که در تمام طول به ویژه نوروز دارد می‌تواند میزبان فراموش نشدنی برای گردشگران نوروزی باشد. با سر زدن به این روستا می‌توانید از محصولات خوراکی آن لذت ببرید و از صنایع دستی منحصر به فرد این منطقه هم بازدید کنید. غذاخوری‌های کوچکی هم در جای جای روستا قرار دارند که می‌توانید با مراجعه به آنها غذای دلچسبی تناول کرده و خاطره بازدید از روستای چهارباغ را در ذهن و قلب خود ماندگار کنید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1115650

مهمترین اخبار ایران و جهان: