نیوز سیتی!
13 اسفند 1401 - 19:35

برگزاری همایش بزرگداشت حکیم نظامی‌گنجه‌ای در دانشگاه تبریز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری همایش بزرگداشت حکیم نظامی‌گنجه‌ای با حضور اصحاب فضل و فرهنگ در دانشگاه تبریز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  "سیدمحمدحسین بلاغی" عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد:  تاریخ ایران اسلامی سرشار از افتخارات فرهنگی وادبی بوده و الگوها و نخبگان بسیاری در عرصه فرهنگ و ادب از این دیار برخاسته‌اند و این مرز و بوم گوهرهای بی‌شماری را در دامان خود پرورانده که حکیم نظامی گنجه‌ای یکی از این گوهرهای بی‌نظیر است.

وی افزود: حفظ پیشینه‌ غنی فرهنگی و ادبی و گذشته‌ی پرافتخار این ملت نیازمند تدبیر است تا ادبا و شعرای فرهیخته و صاحب سبک تربیت شوند  و اندیشه‌های نو شکوفا شده و همچون همیشه ایران عزیز را به قله های رفیع هنر و فرهنگ و ادب رهنمون شود.

بلاغی تصریح کرد: ما هم اکنون در مقطعی از تاریخ قرار گرفته ایم که برای تعالی و بالندگی ایران نیازمند همت بیش از پیش اصحاب فضل و فرهنگ و ادب هستیم تا بزرگان این عرصه‌ مانند گذشته تاثیرگذار باشند و این اتفاق نخواهد افتاد مگر با معرفی پیشینه غنی و بزرگان و مفاخر رشته‌های مختلف.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزاری همایش حکیم نظامی و دهها برنامه فرهنگی و ادبی با محوریت این شاعر شهیر را از جمله فعالیت‌های این اداره کل در راستای شناساندن نظامی گنجه‌ای به عنوان چهره تاثیرگذار فرهنگ و ادب ایران اسلامی عنوان کرد.

وی گفت: همایش یاد شده با حضور اصحاب فضل و فرهنگ و ادب و اساتید حوزه پانزدهم اسفندماه جاری در دو نوبت صبح و عصردر دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

گفتنی اس همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی و هنری  در تبریز برگزار می‌شودکه از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری همایش ملی نظامی گنجه‌ای، برگزاری کارگاه خوشنویسی از اشعار نظامی گنجه‌ای، برگزاری مسابقه نظامی‌خوانی در میان دانش‌آموزان برتر استان و برگزاری شب شعر نظامی گنجه ای اشاره کرد.

برگزاری  نمایشگاه خوشنویسی از اشعار نظامی  گنجه‌ای،  برگزاری نمایشگاه کتاب‌های منتشر شده با موضوع اشعار نظامی گنجه‌ای،  برگزاری کارگاه بررسی تصحیحات آثار حکیم نظامی گنجه‌ای، انتشار کتاب نمایشنامه لیلی و مجنون، اثر مرحوم اسد صادقی ، برگزاری میزگردهای رسانه‌ای تخصصی با موضوع نظامی گنجه‌ای و انتشار ویژه‌نامه نظامی گنجه‌ای از دیگر برنامه‌های هفته نظامی گنجه‌ای در تبریز  است.

لازم به یادآوری است حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به «نظامی»، شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری است.

وی در شعر، به ویژه در داستان‌سرایی در قالب مثنوی، صاحب سبک و در این حوزه از سرآمدان ادب فارسی ‌است. معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی، «خمسه» یا «پنج گنج» نام دارد که شامل «مخزن الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه» است.

نظامی، «مخزن الاسرار»، نخستین اثرش، را در جوانی سرود. او از شاعرانی است که تأثیر شگرفی بر شعر فارسی گذاشت به طوری که می‌توان او را در کنار شاعرانی مانند فردوسی و سعدی از استادان مسلم زبان و ادب فارسی دانست.

نظامی از علوم ادبی و اسلامی، نجوم و فلسفه آگاهی کافی داشته و این آگاهی‌ها در شعر او به روشنی پیداست.

همایش بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای دوشنبه پانزدهم اسفندماه جاری ساعت ۹ صبح و ۱۴:۳۰ بعدازظهر در دانشکده عمران دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1072794

مهمترین اخبار ایران و جهان: