نیوز سیتی!
28 بهمن 1401 - 14:16

امکان دسترسی قرقیزستان به جنوب آسیا از طریق ازبکستان

به گفته یک کارشناس قرقیز، همکاری قرقیزستان و ازبکستان می‌تواند فرصت‌های زیادی را فراهم کند و راه برای این کشور به سمت جنوب آسیا باز کند.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «اولوکمان مامیتوف» رئیس آکادمی مدیریت دولتی اقتصاد جدید و بخش تحقیقات قرقیزستان گفت: باید به بهبود مسیرهای تجاری توجه ویژه‌ای شود. همکاری قرقیزستان و ازبکستان می‌تواند فرصت‌های زیادی را فراهم و راه برای این کشور به سمت جنوب آسیا باز کند.

به گفته وی، دولت می‌تواند با انتخاب سیاست راهبری درست در ایجاد مسیرهای تجاری شرایط ژئوپلیتیک کنونی بهره ببرد.

به گفته وی، رشد اقتصادی بیشتر از طریق بهبود مسیرهای تجاری و همکاری بین المللی امکان پذیر است. برای این کار، دولت‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند. به عنوان مثال، رهبر ازبکستان اخیرا به قرقیزستان سفر کرده و تعدادی اسناد دوجانبه امضا شد و گام بزرگی برای بهبود روابط دو کشور برداشته شده است.

مامیتوف یادآور شد: از ازبکستان به عنوان کشوری مهم در مرکز آسیای مرکزی یاد می‌کنند. با توجه به بازار 30 میلیونی، صنعت، می‌توانیم پروژه‌های زیادی را با آنها انجام دهیم. در چنین شرایطی همکاری قرقیزستان و ازبکستان می‌تواند فرصت‌های زیادی را فراهم کند و راه را برای ورود این کشور به جنوب آسیا از طریق هندوستان، ایران، پاکستان، افغانستان باز کند.

وی گفت: هنگام ایجاد مسیرهای تجاری، دولت می‌تواند از موقعیت ژئوپلیتیک فعلی با دنبال کردن سیاست استراتژیک درست استفاده کند.

این متخصص همچنین افزود: کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب به عنوان بخش اصلی لجستیک جدید عمل می‌کند و راه‌های بهتری را باز می‌کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1041806

مهمترین اخبار ایران و جهان: