نیوز سیتی!
29 اسفند 1401 - 10:30

نیاز به اهدای خون در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان

به جهت امکان افزایش تصادفات جاده ای و وقوع حوادث در ایام تعطیلات نوروزی دغدغه نیاز به خون بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

اهدای خون یکی از خدا پسندانه ترین عبادات است و همزمان شدن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز با شعار نذرخون امسال «اهدای خون سالم و مستمر، اهدای زندگی دوباره» اقدامی نوعدوستانه در جهت نجات جان بیماران است. 

محمد مهدی کردجزی متخصص بیماری های داخلی و ریاست بیمارستان شهدا بندرگز در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: خون مایعی ارزشمند است و با وجود پیشرفت‌های گسترده در دانش پزشکی، هنوز جایگزین مناسبی برای آن پیدا نشده است. با اهدای خون و استفاده از فرآورده های خونی می توان جان چندین نفر را نجات داد. اهدای خون در ماه مبارک رمضان هم هیچ خطر و ضرری برای روزه دار ایجاد نمی کند مگر اینکه بیماری خاصی مثل تالاسمی، نارسایی قلبی و... داشته باشد. زنان باردار و افراد دیالیزی نیز از اهدای خون معاف هستند. 

زنان و مردان از ۱۸ تا ۶۰ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند

کرد جزی در رابطه با ساعت مناسب اهدای خون بیان کرد: بهترین زمان برای اهدای خون روزه داران چند ساعت بعد از وعده سحری و یا پس از افطار است تا فرد دچار ضعف و بی حالی نشود. در فاصله افطار تا سحر هم‌ حتما مایعات بیشتری مصرف شود. 

سرپرست بیمارستان شهدا افزود:  به جهت افزایش تصادفات جاده ای و وقوع حوادث در تعطیلات نوروزی  دغدغه نیاز به خون ،  بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

فاطمه محمدی مدیرکل انتقال خون گلستان نیز در ارتباط با اهدای خون در ایام عید گفت: در تعطیلات نوروزی و شب‌های ماه مبارک رمضان مراکز اهدای خون استان در انتظار روزه دارانی هستند که به ضرورت اهدای خون برای نجات جان بیماران در همه روزهای سال آگاهی کامل دارند.

نیاز خونی بیماران و مراکز بیمارستانی گلستان روزانه ۱۸۰ واحد است که برای تحقق این مقدار حداقل باید هر روز ۲۰۰ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه کنند. 

افزایش 17 درصدی اهدای خون نسبت به سال گذشته

محمدی با اشاره به افزایش 17 درصدی اهدای خون نسبت به سال گذشته افزود: گلستان بیش از سه هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و نیازمند خون دارد که از این تعداد، هزار بیمار دیالیزی و ۴۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی بوده و نیازمند استفاده مستمر از خون هستند.

مدیرکل انتقال خون گلستان اظهار کرد: در طول ماه مبارک رمضان پایگاه انتقال خون شهرستان های گرگان و گنبدکاووس روزها از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۴ وشب ها از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۰۰:۳۰ فعال هستند. 

محمدی گفت: علاوه براین دو پایگاه، مرکز خون گیری شهرستان های علی آبادکتول هرشب از ساعت ۱۹:۳۰ الی ۰۰:۳۰ بامداد پذیرای اهداکنندگان خون خواهند بود و تیم های سیار خونگیری در شهرها، محلات و روستاهای استان در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۰:۳۰ لغایت ۲۴ فعال هستند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1101494

مهمترین اخبار ایران و جهان: