نیوز سیتی!
03 فروردین 1402 - 14:08

تقدیر «رحمان» از اعلام سال 2025 به عنوان سال حفاظت از یخچال‌‌های طبیعی

رئیس جمهور تاجیکستان از حمایت کشورهای عضو سازمان ملل در جهت اعلام سال 2025 به عنوان سال حفاظت از یخچال‌های طبیعی قدردانی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان در نشستی با موضوع «آب و نوروز – دو منبع حیات بشر» که در «نیویورک» برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

رحمان در ابتدای این سخنرانی جشن بهار و نوروز بین المللی را به حضار تبریک گفت و افزود: در ایام نوروز، احیای حیات و طبیعت در شش عنصر یعنی آسمان، زمین، آب، گیاهان، حیوانات و انسان نمایان می‌شود.

وی افزود: یکی از این عناصر آب است که منبع زندگی و تداوم آن، نماد پاکی، فراوانی، شادی و نشاط است. از این رو در قدیم در آستانه و ایام نوروز مردم نهر و رودخانه ها را تمیز و آب را تصفیه می کردند، آب آشامیدنی را در آب‌انبارها ذخیره و متناسب با منابع آبی، فعالیت‌های کشاورزی و سایر فعالیت‌های اقتصادی خود را برنامه‌ریزی می‌کردند.

به گفته رحمان، تجلیل روز جهانی آب در دومین روز نوروز (22 مارس) از سال 1993 به این سو توسط جامعه جهانی را بسیار نمادین است و در این روز، سازمان ملل توجه ساکنان کره زمین را به یکی از مشکلات اصلی و جهانی عصر ما، یعنی کمبود آب آشامیدنی، جلب می‌کند.

وی افزود: امروزه این مشکل به یکی از موضوعات مطرح در دستور کار توسعه بین المللی تبدیل شده و با توجه به این شرایط است که مجموعه مسائل مربوط به آب (تصویب شده در سال های اخیر) جایگاه ویژه ای را در اسناد بین‌المللی به خود اختصاص داده است.

رحمان یادآور شد: کمبود آب مشکلاتی را برای توسعه کشورها و مردم در همه زمینه‌ها از جمله حفاظت از سلامت، امنیت غذایی، برابری جنسیتی، ایجاد شغل و اشتغال، آموزش، صنعت، تلاش‌های صلح و مانند آن را ایجاد می‌کنند.

رحمان گفت که تاجیکستان تصمیمات سازمان ملل در مورد اعلام سال‌ 2003 به عنوان سال بین المللی آب پاک، سال  2013 – سال همکاری بین المللی آب، 2005-2015 دهه بین المللی اقدام «آب برای زندگی» و سال‌های 2018-2028 به عنوان دهه بین المللی عمل «آب برای توسعه پایدار» را همچون کلیدی برای حل مشکلات مربوط به آب، می‌داند.

رئیس جمهور تاجیکستان در بخش دیگری با استفاده از فرصت بار دیگر از همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای حمایت از پیشنهاد «دوشنبه» برای اعلام سال 2025 به عنوان سال حفاظت از یخچال‌های طبیعی، تعیین 21 مارس به عنوان روز جهانی یخچال‌ها و ایجاد صندوق هدفمند حفاظت از یخچال‌های طبیعی، تشکر کرد.

وی افزود: کنفرانس بین المللی حفاظت از یخچال‌های طبیعی که بنابر قطعنامه سازمان ملل متحد در سال 2025 میلادی در شهر دوشنبه برگزار خواهد شد، نقش بسزایی را  در روند ترویچ این موضوعات ایفا خواهد کرد.

رحمان در پایان سخنان خود ابراز اطمینان کرد که کشورهای عضو سازمان ملل با تکیه بر سنت‌های خلاقانه و ارزش‌های تزلزل ناپذیر نوروزی، با قوت تازه و برنامه‌های سازنده برای اجرای دهه «آب برای توسعه پایدار» و سایر اهداف جهانی مرتبط با آب، توسعه همکاری به منظور استفاده منطقی از آب و سایر منابع طبیعی و همچنین حفاظت از محیط زیست تلاش خواهند کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1106094

مهمترین اخبار ایران و جهان: