نیوز سیتی!
24 بهمن 1401 - 19:19

خراسان رضوی عهده‌دار بخش تمرکززدایی در تنظیم برنامه هفتم توسعه شد

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: تدوین برنامه برای موضوع «تمرکززدایی و تفویض اختیار» در جریان تنظیم برنامه هفتم توسعه به این نهاد از سوی سازمان برنامه‌وبودجه کشور واگذارشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، احمد نجاری مقدم اظهار کرد: با توجه به تقسیم‌کار انجام‌شده بین استان‌ها از سوی سازمان برنامه‌وبودجه کشور، تهیه راهکارهای کاربردی، برنامه عملیاتی و احکام پیشنهادی موضوع «تمرکززدایی و تفویض اختیار» در قالب کار گروهی ذیل موضوع کلیدی «اصلاح ساختار بودجه» برنامه هفتم توسعه، بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان رضوی قرارگرفته است.

وی بیان کرد: در این راستا تاکنون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی، هفت عنوان برنامه عملیاتی و پیشنهاد احکام قانونی برای پیاده‌سازی آن‌ها را به سازمان برنامه‌وبودجه پیشنهاد داده است.

نجاری مقدم با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در کشور و اهمیت این موضوع گفت: برنامه هفتم توسعه اولین برنامه‌ای است که در افق آمایش سرزمین تدوین می‌شود، در حال حاضر این برنامه مراحل نهایی خود را طی می‌کند، تفاوت این برنامه با برنامه‌های قبلی در این است که علاوه بر تدوین احکام قانونی و برآورد متغیرها و شاخص‌های کلان توسعه، همانند گذشته برنامه عملیاتی نیز برای همه بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف آن تدوین و به تصویب می‌رسد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه چهارمین برش از سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تحقق عدالت در پهنه سرزمین و قرار دادن اسناد مصوب آمایش سرزمین به‌عنوان مبنای نگرش یکپارچه به سرزمین است.

وی افزود: این برنامه توجه و تمرکز جدی به رویکرد مسئله محوری به موضوعات کلیدی یا تغییر رویکرد از «برنامه‌ریزی متمرکز جامع» به «جامعیت در قاعده گذاری و تمرکز بر مسائل کلیدی» دارد و هدف کلیدی آن پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت است.

نجاری مقدم گفت: در برنامه هفتم توسعه بر موضوعات کلیدی شامل ثبات اقتصادی و کنترل تورم با تأکید بر اصلاحات ساختاری بودجه، اصلاحات نظام بانکی، بهبود فضای کسب‌وکار، رشد اقتصادی عدالت محور با رویکرد ارتقای بهره‌وری ،تأکید بر انرژی زنجیره ارزش صنایع معدنی و پتروشیمی، مسکن، اقتصاد دریا محور، اقتصاد دیجیتال، قطب‌های منطقه‌ای تولید و تجارت و ترانزیت، امنیت غذایی، صندوق‌های بازنشستگی و حکمرانی یکپارچه منابع و مصارف آب تمرکز جدی شده است.

وی اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی مانند سازمان‌های مشابه در استان‌های دیگر، پس از تصویب و ابلاغ قانون برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، سند توسعه برنامه هفتم استان را در چارچوب جهت‌گیری‌ها و اهداف موضوع کلیدی اصلاح ساختار بودجه (نظام درآمد-هزینه- هزینه استان و تمرکززدایی و تفویض اعتبار) در سقف منابع موجود با همکاری و مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی استانی و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های بخش غیردولتی در چارچوب دستورالعملی که سازمان برنامه‌وبودجه ابلاغ خواهد کرد، تهیه و به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خواهد رساند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1036750

مهمترین اخبار ایران و جهان: