نیوز سیتی!
30 بهمن 1401 - 13:32

سعید الهی: «جهنم سرد» جنایات«ثابتی»ها و دیگر عوامل ساواک را بازنمایی می‌کند

سعید الهی کارشناس فرهنگی تاکید کرد: نمایش کاربردیجهنم سرد جنایاتثابتیها و دیگر عوامل ساواک را بازنمایی می کند و راهی برای شناخت جنایات این گروه است.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، سعید الهی بعد از تماشای نمایش «جهنم سرد» در موزه عبرت تهران با اشاره به تأثیر بسیار زیاد این‌گونه نمایش‌های محیطی بر مخاطبان اظهار داشت: این نمایش که می‌توان از آن به‌عنوان یک موزه زنده نام برد تلاش می‌کند تا به روشی کاملاً متفاوت تماشاگر را باهدف و پیام خود که همان روش مواجهه فاجعه‌آمیز ساواک با مخالفان و منتقدان رژیم پهلوی در قبل از انقلاب است همراه کند.

وی افزود: در فضایی که عوامل ساواک مانند ثابتی طراح کمیته مشترک ضدخرابکاری و سر شکنجه‌گر معروف با سوءاستفاده از اتفاقات اخیر داخل کشور بعد از چند دهه زندگی در آمریکا به‌تازگی جرئت حضور عمومی پیداکرده‌اند، اجرای این نمایش بسیار دیدنی هویت وحشیانه و خبیث این جماعت را بار دیگر به رخ می‌کشد تا نسل امروز ایران با آن‌ها آشنا شوند.

این مدرس دانشگاه و تهیه‌کننده سینما گفت: نمایش" جهنم سرد" بدون تشریفات مرسوم تئاترهای دنیا و حتی صندلی برای نشستن، در طول ۶۰ دقیقه شما را در زندان‌های مخوف ساواک و انواع خشونت‌ها و شکنجه‌های آنان در برابر زندانیان سیاسی همراه کرده و شرایط هم ذات پنداری عمیق مخاطب با مفهوم نمایش را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: نمونه این نوع نمایش شاید در برخی اماکن دیگر مانند مراکز درمانی و محیط‌های مشابه به‌صورت لطیف‌تر سابقه اجرا داشته باشد ولی خلاقیت کارگردان و بازیگران جهنم سرد با استفاده از فضای خوفناک موزه عبرت به اثربخشی کار کمک بسیار شایانی نموده به‌گونه‌ای که می‌توانم به‌جرئت بگویم بی‌نظیر بوده است.

الهی با اشاره به تأکیدات اخیر رهبر انقلاب مبنی بر جهاد تبیین در کشور و شکل‌گیری اقدامات فرهنگی حق در برابر تولیدات باطل خاطرنشان کرد: درحالی‌که برخی نمایش‌های به‌اصطلاح روشنفکرانه همواره موجب قهر و جدایی مردم عادی از فضای تئاتر شده‌اند این‌گونه تلاش‌های جمعی موجب احیای تئاتر و درک بهتری از هنر نمایش در بین آحاد و اقشار مختلف جامعه خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1044806

مهمترین اخبار ایران و جهان: