نیوز سیتی!
30 مهر 1402 - 16:47

صادرات استان زنجان 34 درصد کم شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه شاخص صادرات در بین 12 شاخص مد نظر، تنها شاخص دارای افت در استان به شمار می‌رود، گفت: شاخص صادرات در استان نسبت به بازه زمانی سال گذشته بیش از 34 درصد منفی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مجید گلشنی فرد، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ظهر امروز در همایش مدیران کنترل کیفی واحدهای تولیدی و خدماتی استان زنجان به افزایش 2 هزار و 700 درصدی شاخص معدن در استان نسبت به سال گذشته اشاره و اظهار کرد: شاخص صادرات در استان نسبت به بازه زمانی سال گذشته بیش از 34 درصد منفی شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان یکی از مسائل مطرح در موضوع صادرات را کیفیت دانست و افزود: در بررسی‌های انجام شده، کیفیت محصولات صادراتی یکی از آسیب‌های این حوزه به شمار می‌رود که باید مد نظر قرار گیرد.
وی از احصای هفت آسیب در بخش صادرات محصولات تولیدی در استان خبر داد و گفت: کیفیت محصولات در حوزه صادرات بسیار اهمیت دارد و نباید به صورت کلیشه‌ای به آن نگاه شود که نقش استاندارد در این شاخص مهم است.
وی با تاکید بر اینکه شاخص صادرات در بین 12 شاخص مد نظر، تنها شاخص دارای افت در استان به شمار می‌رود، ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری در صنعت استان در 6 ماهه نخست امسال نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 6.6 برابر شده و از یک هزار میلیارد ریال به 6 هزار و 600 میلیارد ریال افزایش یافته است و این افزایش در بخش دریافت حقوق دولتی هم چهار برابر شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: استان زنجان از مجموع ۱۲ شاخص مد نظر در بخش صنعت، در ۱۰ شاخص رشد قابل توجهی داشته است و تنها شاخصی که افت داشته همان صادرات بوده که دلایل مختلفی دارد.
وی ادامه داد: یکی از دلایل افت صادرات، در واقع تک محصولی بودن استان در صادرات است، چرا که ۶۵ تا ۷۰ درصد صادرات استان شمش روی است که کاهش قیمت جهانی آن منجر به کاهش شاخص صادراتی استان شده است.
گلشنی به ارزیابی انجام شده در حوزه آسیب‌های حوزه صادرات اشاره و تاکید کرد: در این راستا ضمن تلاش برای متنوع کردن سبد کالاهای صادراتی باید به افزایش آمار صادرکنندگان و همچنین به مسائل کیفیت کالاها هم توجه شود تا امور در این حوزه رقابتی شود.
پایان پیام/۷۳۰۰۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1546628

مهمترین اخبار ایران و جهان: