نیوز سیتی!
24 آبان 1402 - 17:30

بررسی نقض حقوق زندانیان در کانادا؛ نژادپرستی واقعیتی آشکار در سیستم عدالت کیفری اتاوا

تبعیض نژادی علیه سیاه‌پوستان در سیستم عدالت کیفری کانادا به‌ویژه زندان‌ها نه‌تنها در پی تشدید انتقادها و اعتراض‌ها متوقف نشده، بلکه با سرعت و گستردگی بیشتری قربانی می‌گیرد.

به گزارش گروه قضائی خبرگزاری فارس به نقل از قوه قضائیه، خشونت و نژادپرستی علیه زندانیان به‌ویژه زندانیان بومی و سیاه‌پوست در زندان‌های کانادا چالشی مرگ‌بار برای این ۲ دسته از زندانیان است.

تلاش قربانیان خشونت‌ها و رفتارهای نژادپرستانه مذکور به‌ویژه زندانیان سیاه‌پوست برای دسترسی به عدالت عموما ناکام می‌ماند و سیستم زندان‌های کانادا به این شکایت‌ها توجه چندانی نمی‌کند.

در عین حال، زندانیان سیاه‌پوست در زندان‌های کانادا با طیف گسترده و تکرار شونده‌ای از برخورد‌های نژادپرستانه مواجه هستند.

در ژوئن ۲۰۲۱ یک زندانی سیاه‌پوست در یکی از زندان‌های استان «انتاریو» موفق شد تصاویر دوربین‌های زندان در حادثه منجر به حمله نگهبانان به خود را به دست بیاورد و براساس آن اتهام‌های جنایی را متوجه نگهبانان مذکور کرد.

زندانی مذکور ۹ سال برای رسیدن به عدالت تلاش کرد؛ در نوامبر ۲۰۱۲ حدود ۲۰ نگهبان زندان در پی درخواست برای انجام بازرسی ورودی از طریق نگهبانان مرد، به او حمله کرده و این زندانی را مورد ضرب‌وشتم قرار داده و اسپری فلفل به چشمانش زدند.

این زندانی سیاه‌پوست تاکید دارد که اصرار برای دستیابی به عدالت، مبارزه تمام عیار با نژادپرستی سیستماتیک در زندان‌های کانادا و جلوگیری از روند جاری است؛ به گفته این زندانی، زندانیان سیاه‌پوست در زندان‌های کانادا به‌صورت روزمره هدف برخورد‌ها و سوءرفتار‌های نژادپرستانه قرار می‌گیرند و عاملان این خشونت یعنی نگهبانان و کارکنان زندان‌ها مصون از مجازات هستند.

در شکایت دیگری که یک زندانی مرد سیاه‌پوست علیه زندان استان «کِبِک» اعلام کرده، نگهبانان زندان در دسامبر ۲۰۱۶ این زندانی سیاه‌پوست را ساعت‌ها برهنه و خیس در سلولی رها کردند.

دادگاه حقوق بشر «کِبِک» در نوامبر ۲۰۲۳ در رسیدگی به شکایت زندانی مذکور اعلام کرد که حقوق این زندانی سیاه‌پوست نقض شده و نگهبانان و کارکنان زندان دخیل در این نقض حقوق، باید غرامت بپردازند.

قاضی دادگاه تاکید کرد که رفتار نگهبانان زندان با زندانی مذکور متفاوت از دیگر زندانیان بود؛ او ساعت‌ها بدون لباس در حالی که دستانش از پشت بسته شده بود، در سلول مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت و سپس به همان حال رها شد.

سهم نامتناسب سیاه‌پوستان از جمعیت زندان‌های کانادا

موضوع نقض حقوق زندانیان سیاه‌پوست در زندان‌های کانادا در حالی مطرح می‌شود که سیاه‌پوستان سهم نامتناسبی از جمعیت مراکز مذکور را به خود اختصاص داده‌اند.

در عین حال، آن‌ها حضور نامتناسبی در میان قربانیان، متهمان و محکومان سیستم عدالت کیفری کانادا دارند.

سیاه‌پوستان حدود ۳ درصد جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند، اما سهم آن‌ها از جمیعت زندانیان این کشور، قربانیان خشونت‌های نژادی، ... چند برابر سهم آن‌ها از کل جمعیت کانادا است.

بی‌اعتمادی سیاه‌پوستان به سیستم عدالت کیفری کانادا

برخورد‌های نژادپرستانه سیستماتیک با سیاه‌پوستان در سیستم عدالت کیفری کانادا اعم از دادگاه‌ها و زندان‌ها سبب شده تا این افراد اعتماد کمتری به این ساختار داشته باشند.

براساس نظرسنجی عمومی اجتماعی در سال ۲۰۱۹ در مورد قربانی شدن، از هر پنج سیاه‌پوست تقریبا یک نفر اعلام می‌کرد که به پلیس کانادا اعتماد دارد.

نظرسنجی ملی عدالت در سال ۲۰۲۲ نشان داد که پاسخ‌دهندگان سیاه‌پوست (۱۹ درصد) کمتر از پاسخ‌دهندگان سفیدپوست (۲۴ درصد) گزارش می‌دهند که مطمئن هستند سیستم عدالت کیفری کانادا برای همه مردم منصفانه است.

براساس نظرسنجی عمومی اجتماعی ۲۰۱۹، تقریبا نیمی (۴۶ درصد) از سیاه‌پوستان ۱۵ ساله و بالاتر گزارش کردند که دست‌کم یک نوع تبعیض را در ۵ سال گذشته تجربه کرده‌اند؛ این میزان برای جمعیت غیربومی غیرنژادی ۱۶ درصد بود.

از کل جمعیت سیاه‌پوستان، از هر ۱۰ نفر چهار نفر معادل (۴۱ درصد)، براساس نژاد یا رنگ پوست خود تبعیض را تجربه کردند، نسبتی که حدود ۱۵ برابر بیشتر از میزان تجربه شده در میان جمعیت غیر بومی و غیر نژادی است.

از سوی دیگر، در سال ۲۰۲۰، جنایت‌های نفرت‌محور گزارش شده از سوی پلیس کانادا با انگیزه نفرت از یک نژاد یا قومیت، ۶۲ درصد از کل جرایم ناشی از نفرت را تشکیل می‌داد؛ ۴۲ درصد از کل جرایم ناشی از نفرت معادل ۶۶۳ حادثه با انگیزه نفرت از نژاد یا قومیت علیه سیاه‌پوستان رخ داده بود.

این بالاترین تعداد حوادث ثبت شده از سال ۲۰۰۹ است.

در سال ۲۰۲۱ در کانادا ۷۸۸ قربانی قتل وجود داشت که پلیس برای آن‌ها هویت نژادی شده گزارش داد؛ ۳۱ درصد موارد قربانیان نژادپرستی بودند؛ تقریبا نیمی از قربانیان سیاه‌پوست بودند.

نسبت قربانیان قتل شناسایی شده به‌عنوان سیاه‌پوست بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ در کانادا ۳۵ درصد درصد افزایش یافته است؛ قربانیان مرد سیاه‌پوست ۵۱ درصد از قربانیان مرد نژادپرستی و قربانیان زن سیاه‌پوست ۴۱ درصد از همه قربانیان زن نژادپرستی را تشکیل می‌دهند.

در عین حال، متهمان سیاه‌پوست در دادگاه‌های جنایی بیش از حد حضور دارند و با نتایج نامتناسبی روبرو می‌شوند

اگرچه دادگاه‌های جنایی کانادا در حال حاضر اطلاعاتی درباره هویت نژادی افراد متهم جمع‌آوری نمی‌کنند، اما یک بررسی در این مورد نشان داد که در سال ۲۰۱۵/۲۰۱۶، افراد سیاه‌پوست (بزرگسالان و جوانان) ۲ برابر بیش از سهم خود از جمعیت کانادا در میان متهمان دادگاه‌های جنایی حضور داشتند.

جوانان سیاه‌پوست نیز سهم نامتناسبی از جوانان حاضر در مراکز اصلاح و تربیت کانادا دارند.

نقض حقوق زندانیان سیاه‌پوست در کانادا

بررسی‌ها نشان می‌دهند که کانادا به شکلی گسترده حقوق زندانیان سیاه‌پوست را نقض می‌کند.

منتقدان تاکید دارند که زندان‌های کانادا همچنان از کلیشه‌های تبعیض نژادی پیروی می‌کنند.

زندانیان سیاه‌پوست در حالی ۹.۲ درصد از کل جمعیت زندانی کانادا را تشکیل می‌دهند که سهمشان از کل جمعیت این کشور اندکی بیش از ۳ درصد است.

یک سوم این زندانیان جوانان سیاه‌پوست بین ۱۸ تا ۳۰ سال هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که زندانیان سیاه‌پوست عمدتا در زندان‌های با امنیت بالا در کانادا حبس می‌شوندو با نرخ بالایی قربانی حوادث استفاده از زور بیش از حد می‌شوند؛ آن‌ها همچنین با نرخ نامتناسبی در سلول‌های انفرادی حبس می‌شوند.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهند که زندانیان سیاه‌پوست تجربیات بیشتری از رفتار متفاوت، تعصب نژادی و زبان تحقیرآمیز و نژادپرستانه کارکنان و نگهبانان زندان‌های کانادا دارند.

در عین حال، بررسی‌های مختلفی درباره عادی بودن نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان در زندان‌های کانادا منتشر شده است؛ براساس همین بررسی‌ها، کارکنان و نگهبانان زندان‌ها در کانادا عمدتا زندانیان سیاه‌پوست را در طبقه‌بندی امنیتی بالاتری قرار می‌دهند و همین امر ورود مجدد و عادی آن‌ها به جامعه را پس از گذراندن دوران حبس کاهش می‌دهد.

نژادپرستی سیستمی یک واقعیت خشن در سراسر سیستم عدالت کیفری کانادا است و حضور بیش از حد سیاه‌پوستان از علائم این بیماری گسترده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1573372

مهمترین اخبار ایران و جهان: