نیوز سیتی!
25 آذر 1402 - 09:13

خبر خوب| نجات جان بیماران اورژانسی با اختراعی هوشمندانه

عزیزالله وکیلی یکی از مخترعین شهر شیراز است که بیش از ۷۰ نوع اختراع در زمینه های مختلف به خصوص پزشکی دارد و توانسته با نوآوری نیاز کشور از واردات بسیاری از کالاها را برطرف سازد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، اختراعات در حوزه های پزشکی و خلق تجهیزات کاربردی از تکنولوژی های به‌روز دنیا تقریبا کار دشواری است که تنها از مخترعین و افراد نوآور بر می آید.

عزیزالله وکیلی یکی از مخترعین شهر شیراز است که بیش از ۷۰ نوع اختراع در زمینه های مختلف به خصوص پزشکی دارد و توانسته با نوآوری نیاز کشور از واردات بسیاری از کالا ها را برطرف سازد.

او همچنین با اختراع و تجاری سازی برخی از محصولات پزشکی روند درمان و نجات جان بیماران در شرایط اضطراری را بهبود بخشیده است.

این مخترع شیرازی در گفتگو با خبرگزاری فارس خود را معرفی کرد و گفت: عزیزالله وکیلی، متولد ۱۳۵۸ و اهل شیراز هستم.

او درباره مدارک تحصیلی‌اش گفت: کارشناس ارشد مهندسی پزشکی، مهندسی مخابرات، کارشناس درمان و مدیریت را خوانده ام.

 

تولید و طراحی محصولات نوآورانه در سطح ملی

وی در خصوص شرکت‌شان توضیح داد و گفت: شرکت دانش بنیان ما شرکت فراهوش الکترومکانیک آرسام با نام تجاری آنهوما یک شرکت بین المللی است که در زمینه تولید و طراحی محصولات نوآورانه در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند و بیش از ۷۰ نوع محصول دارد، سه دستگاه ما سال گذشته در درختواره علوم پزشکی شیراز ثبت شد.

او ادامه داد: شرکت در سال ۹۴ تاسیس شد و شروع به فعالیت کرد، ما ابتدا ۳ نفر بودیم که کار را آغاز کردیم اما درحال حاضر حدود ۵۰ نفر به صورت مستقیم و تعدادی به صورت غیر مستقیم نیرو مشغول به فعالیت داریم.

اختراع بیش از ۷۰ محصول

 او در توضیح محصولات شرکت گفت: اولین محصولی که ساختیم تورنیکت دیجیتال بود که در زمینه ارتوپدی قابل استفاده است، زمانی که شروع به ساخت این محصول کردیم شرکت نداشتیم و در خانه کارهای آن را انجام می‌دادیم و رفته رفته با حمایت‌های ریاست وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود توانستیم دستگاهمان را بفروشیم.

وی درباره دستگاه تورنیکت دیجیتال بیشتر توضیح داد و گفت: با استفاده از این دستگاه به جای اینکه مریض را بیهوش کنند بی‌حسی در اندام‌های فوقانی و تحتانی انجام می‌دهند و افرادی که بیماری‌های قلبی ریوی، کلیوی و آسم دارند با بی‌حسی موضوعی عمل می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند.

 او افزود: این دستگاه در حال حاضر در بیمارستان‌های شیراز و بیمارستان‌های کشور از جمله بیمارستان قلب رجایی تهران، خاتم الانبیا و غیره استفاده میشود.

وکیلی به سایر محصولات تولیدی شان نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از محصولاتمان دستگاه پوشر خون است که خون را به سرعت به بیمار تزریق میکند و در شرایط اورژانسی جان فرد را نجات میدهد یا دستگاهی که بیمار را در شرایطی مثل اتاق عمل گرم نگه میدارد و نمونه های بسیار دیگر.

شروع اختراع و نوآوری از کودکی

او درباره ایده این کار گفت: من از کودکی علاقه‌مند به اختراع وسایل گوناگون بودم و اولین کار نوآورانه‌ام را در کلاس اول ابتدایی انجام دادم و کم کم که بزرگ شدم مهارت‌های گوناگون آموختم و با دید متفاوت‌تری به اطرافم نگاه می‌کردم که توانستم با استفاده از آنها و نیازسنجی درستی که انجام دادم اختراعات مختلف انجام بدهم و وارد بازار شوم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خودم رشته هوشبری خوانده بودم و نقاط درد را می‌شناختم و وضعیت بیماران را میدیدم تصمیم گرفتم دستگاه تورنیکت را به طور دیجیتال و سایر دستگاه ها را تولید کنم.

این نوآور شیرازی در خصوص صادرات نیز سخن گفت و بیان کرد: در مرحله اول سعی کردیم نیازهای ایران را برطرف کنیم سپس به کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات داشته باشیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان به مشکلات و سختی های مسیر نیز اشاره کرد و گفت: افراد زیادی از مسئوولین از شرکت ما بازدید کردند اما حمایت و کمکی به ما نکردند.

همسرم بزرگترین مشوق من بود

 او بزرگترین مشوق خود را همسرش دانست و گفت: همسرم همیشه بزرگترین مشوق من بوده و در حال حاضر نیز در همه زمینه‌ ها مرا حمایت و همراهی می‌کند.

وی به رمز موفقیتش نیز اشاره و بیان کرد: من با دید متفاوتی به اطراف نگاه می‌کردم و سعی می‌کردم مشکلات را به ایده و اختراع تبدیل کنم، از خیلی از تفریحاتم گذشتم و مسیری طولانی را طی کردم تا توانستم به موفقیت برسم و هنگامی که محصولاتم را در بیمارستان‌های مختلف در حال استفاده و رضایت بیماران می‌بینم بسیار خوشحال می‌شوم.

نخبه شیرازی در آخر توصیه‌ای کرد و گفت: بدون هدف وارد مسیری نشوید و حتما از افرادی که قبلاً وارد مسیرهای مشابه شده اند و به نتیجه رسیده‌اند مشورت بگیرید تا خطاهای مشابه و احتمالی را تکرار نکنید.

گفتگو: صبا بنکی

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1605972

مهمترین اخبار ایران و جهان: