نیوز سیتی!
05 مرداد 1402 - 09:54

مردم مقاوم اسلام آبادغرب سد راه منافقین

کرمانشاه- فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه با اشاره به نقش مهم هوانیروز در پیروزی عملیات غرورآفرین مرصاد، گفت: ستون جنگی منافقین با آتش‌های بالگردهای هوانیروز درهم شکست.

سرهنگ خلبان رحیم عینی در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت گرامیداشت عملیات ظفرمند و غرورآفرین مرصاد و روز ملی کرمانشاه، اظهار کرد: این عملیات یادآور دلاورمردی‌ها، رشادت‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان اسلام و همچنین مقاومت مثال زدنی مردم این استان است.

وی به روایتی از نقش هوانیروز در پیروزی عملیات مرصاد و تار و مار شدن منافقین در گردنه چارزبر پرداخت و افزود: بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ زمانی که صدام حسین بعد از هشت سال جنگ، خود را شکست خورده می‌دید و در عین حال گروهک وطن فروش منافقین که به دامان او پناه برده بودند نیز بر روی دستش مانده بود با ۲ هدف رهایی از این گروهک خود فروخته و نیز امید برای تسخیر خاک ایران با تجهیز این عناصر آنها را روانه میدان نبرد کرد.

فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه خاطر نشان کرد: منافقین می‌خواستند در یک عملیات غافلگیرانه با شعار «مهران تا تهران» در کمتر از ۴۸ ساعت به تهران برسند و بر اساس اسناد که هم اکنون در محل یادمان مرصاد موجود است حتی استاندار و فرماندار هر استان را نیز مشخص کرده بودند.

عینی با اشاره به اینکه منافقین مجهز به انواع ادوات پیشرفته نظامی شامل تانک خودروهای نفربر بودند که بعضاً سرعت آن به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید، افزود: سرانجام این گروهک با یک ستون بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفری و با پشتیبانی مستقیم آتش نیروهای هوایی رژیم بعث به خاک کشورمان تجاوز کرد.

وی با بیان اینکه قصد منافقین در مرحله اول ایجاد رعب و وحشت در دل مردم بود، ادامه داد: زمانی که منافقین کور دل در روز چهارم مرداد سال ۱۳۶۷ وارد شهر اسلام آبادغرب شدند حتی به بیماران بستری شده در بیمارستان این شهر و مردم عادی کوچه و بازار نیز رحم نکردند.

عینی یادآور شد: منافقین که فکر نمی‌کردند چیزی سر راهشان را بگیرد در مسیر پیشروی به سمت شهر کرمانشاه و در نزدیکی کارخانه قند اسلام آبادغرب با سد مقاومت مردمی روبرو شدند.

وی گفت: در همین حین خبر تجاوز این گروهک در همان روز به تهران مخابره شد بلافاصله فرماندهان ارتش و سپاه در یک هم افزایی عملیات مشترکی را بر علیه آنها طراحی و برنامه‌ریزی کردند.

عینی ادامه داد: در پایان روز چهارم مردادماه شهید سپهبد علی صیاد شیرازی با یک فروند بالگرد خودش را به کرمانشاه رساند و بلافاصله با فرماندهان ارتش و سپاه منطقه در بیمارستان امام حسین (ع) شهر کرمانشاه شورای جنگی تشکیل داد و در این جلسه مقرر می‌شود که فردای آن روز مصادف با پنجم مرداد نیروهای زمینی و هوایی و در رأس آن پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه با پشتیبانی سایر پایگاه‌های هوایی عملیاتی را با عنوان عملیات مرصاد آغاز کنند.

فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه با بیان اینکه با روشنایی هوا ۲ تیم آتش سنگین از هوانیروز به سمت منطقه رهسپار می‌شوند، تاکید کرد: در بین تمامی عملیات‌های انجام شده تنها یک عملیات قرارگاه فرماندهی آن در آسمان تشکیل شد و آن هم عملیات مرصاد با هدایت شهید سپهبد صیاد شیرازی بود.

مردم مقاوم اسلام آبادغرب سد راه منافقین

وی بیان کرد: زمانی که بالگردهای جنگی هوانیروز وارد منطقه می‌شوند منافقین به گردنه چهار زبر در نزدیکی شهر کرمانشاه رسیده بودند و در این لحظه با دستور و فرماندهی شهید صیاد شیرازی ستون منافقین در ابتدا، وسط و انتها توسط بالگردها به آتش بسته می‌شود و با این اقدام با توجه به کوهستانی بودن منطقه ستون جنگی این گروهک کاملاً به هم می‌ریزد.

عینی اضافه کرد: سپس رزمندگان اسلام اعم از ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و ایلات دلاور و وطن پرست منطقه از همه جهات به ستون فروپاشیده منافقین هجوم آوردند و آنها را به هلاکت رساندند.

به گفته وی، تعدادی از عناصر این گروهک که خود را شکست خورده در محاصره کامل رزمندگان اسلام می‌دیدند با خوردن قرص سیانور خودکشی کردند.

عینی با اشاره به نقش مهم و کلیدی هوانیروز در پیروزی غرورآفرین عملیات مرصاد در کنار سایر یگان‌های جنگی، افزود: هوانیروز طی جنگ تحمیلی همواره حضور و نقش پر رنگی ایفا کرده است بطوری‌که در روزهای ابتدایی جنگ در همین منطقه غرب خاکریز اولیه را با دشمن تشکیل داد.

وی گفت: خلبانان هوانیروز با ۶۵ فروند انواع بالگرد، ۴۲۵ ساعت پرواز را در عملیات مرصاد به ثبت رسانند که طی این پروازها سه هزار و ۳۳۶ نفر از رزمندگان یگان‌های مختلف ارتش، سپاه، بسیج، ایلات منطقه و مردم در قالب هلی‌برن جابجا شدند.

فرمانده پایگاه یکم رزمی هوانیروز کرمانشاه اضافه کرد: در این عملیات ۱۱۵ دستگاه خودرو و همچنین ۳۰ دستگاه تانک و تانکر سوخت دشمن توسط بالگردهای هوانیروز کاملاً منهدم شد.

وی تاکید کرد: این عملیات از لحاظ بازه زمانی در مقیاس بسیار کوتاه و از لحاظ تاکتیک و تکنیک در ابعاد بسیار وسیع رخ داد.

عینی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کرمانشاه سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است، خاطر نشان کرد: هشت سال جنگ تحمیلی استکبار جهانی علیه کشورمان از این استان آغاز و با پیروزی ظفرمند و دلاورمردانگی‌های رزمندگان اسلام در پنجم مرداد سال ۱۳۶۷ طی عملیات مرصاد در این استان نیز خاتمه یافت. وی تاکید کرد: عملیات مرصاد اوج عزت، شکوه و بالندگی نیروهای مسلح و هم افزایی آنها و همچنین اوج خفت و خواری منافقین کوردل بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1408128

مهمترین اخبار ایران و جهان: