نیوز سیتی!
06 مرداد 1402 - 18:19

شهادت امام حسین (ع) و اسارت خاندان ایشان دو روی سکه جهاد تبیین

زاهدان- نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: شهادت امام حسین (ع) و اسارت خاندان ایشان دو روی سکه جهاد تبیین یعنی تلاش برای روشنگری و اصلاح‌گری است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، افزود: امروز مصادف با عاشورا و حادثه کربلاست، روزی که امام حسین (ع) در اوج جنگ به نماز جماعت می‌ایستند و عده‌ای پیش‌مرگ ایستاده و در راه برقراری نماز جماعت در میدان جنگ شهید می‌شوند که این جایگاه نماز و نماز جماعت است و این پیام را دارد که باید به نماز و برپایی نماز جماعت اهتمام داشته باشیم.

وی ادامه داد: ماجرای کربلا و نهضت امام حسین (ع) دارای دو بخش است، بخش اول از آغاز ماجرا تا امروز و هنگام شهادت امام حسین (ع) و بخش دوم با اسارت خاندان ایشان شروع می‌شود که این دو روی یک سکه هستند آن هم سکه جهاد تبیین یعنی تلاش برای روشنگری و اصلاح‌گری است.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: حرکت امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر، احیای دین، احیای سنت پیامبر و اصلاح در جامعه اسلامی بود و کاروان اسرا و آزادگان نیز همین مسیر روشنگری را دنبال کردند.

وی گفت: امام حسین (ع) در طول مسیر حرکت به سخنرانی‌های متعدد پرداخت که هم مخاطبان آن روز را تحت تأثیر قرار داد و عده‌ای از لشکر ابن زیاد به لشکر امام حسین وارد شدند و تحولی درون آن‌ها رخ داد اما مخاطب امام تنها مردم آن زمان نبودند و دل‌های انسان‌های آزاده در طول تاریخ و تا قیامت وجود دارند و برای همین است که می‌بینیم روز به روز پرچم امام حسین (ع) بر افراشته‌تر، دل‌ها مجذوب‌تر و جمعیت عزادار حسینی روز به روز در کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیر اسلامی بیشتر و مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین با شکوه برگزار می‌شود.

وی افزود: این روشنگری برای اصلاح در جامعه بود و بعد از آن نیز همان خط را امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در سخنرانی‌های خود دنبال کردند و این وظیفه ماست که همین مسیر را دنبال کنیم و راه امام حسین (ع) را پیموده و آرمان او را دنبال و به دنبال تحقق اهداف او باشیم و برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه اسلامی و حاکمیت دین بر جامعه تلاش کنیم.

امام جمعه زاهدان ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران، تصریح کرد: این افراد عملاً مسیر امام حسین (ع) را دنبال کردند و با تقدیم جان خود امر به معروف و نهی از منکر کردند و در صدد اصلاح جامعه اسلامی و حفظ عزت، استقلال و امنیت جامعه اسلامی بوده و در این مسیر تلاش کردند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با ادای احترام به خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران، گفت: خانواده‌های این عزیزان نیز در این حماسه و اجر آن‌ها شریک و چشم و چراغ این ملت هستند و باید همواره قدرشناس آن‌ها بوده و آن‌ها را مورد تکریم و تجلیل قرار دهیم.

وی به گرامیداشت یاد افرادی که در طول تاریخ در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) تلاش کرده‌اند پرداخت و گفت: احیای یاد امام حسین (ع) و برگزاری مراسم عزای ایشان بیعت مجدد با آرمان‌های حضرت و زنده نگه داشتن یاد شهدا و مشارکت در حماسه و مبارزه آن‌هاست و از همه افرادی که امسال در برگزاری با شکوه مراسم عزاداری امام حسین (ع) تلاش کرده‌اند تشکر می‌کنم.

وی تاکید کرد: پس از شناخت امر به معروف و نهی از منکر نکته مهم اجرای عملیاتی آن است و پیشنهاد می‌شود در این راستا پویشی را راه اندازی و هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد یک یا چند معروف و منکر را مشخص و در راستای ترویج معروف و نهی از منکر تلاش کنند.

محامی خاطرنشان کرد: همه ما باید از فرصت این مناسبت‌ها برای آشنایی بیشتر مردم با معارف اسلامی استفاده کنیم و نسل جوان را با آرمان‌های حسینی آشنا کنیم تا بتوانیم در کنار تقویت محبت، دلدادگی و عشق و علاقه‌ای که به پیغمبر اکرم (ص) ائمه اطهار (ع) و قرآن کریم داریم با معارف اسلامی نیز آشنا و به آن عمل کنیم.

امام جمعه زاهدان گفت: یکی از رسومات خوبی که در این ایام رواج دارد اهدای خون است و با توجه به نیاز بالای استان و کمبود خون باید از این فرصت استفاده و به اهدای خون بپردازیم.

آیت‌الله محامی مقتل خوانی را از دیگر رسومات خوب عنوان و در بخش پایانی خطبه دوم از زبان امام زمان (عج) در زیارت ناحیه مقدسه به مقتل خوانی پرداخت.

شایان ذکر است در بین دو نماز محکومیت هتک حرمت به قران کریم و در پایان نیز مراسم عزاداری و مقتل خوانی برگزار شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1413228

مهمترین اخبار ایران و جهان: