نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 02:12

لهستان: 2 بالگرد بلاروسی حریم هوایی ما را نقض کردند

وزارت دفاع لهستان مدعی شد که 2 بالگرد بلاروسی با پرواز در ارتفاع پایین حریم هوایی این کشور را نقض کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع لهستان سه شنبه شب به وقت تهران مدعی شد که ۲ بالگرد بلاروسی وارد حریم هوایی لهستان شدند، حادثه‌ای که در بحبوحه افزایش تنش‌ها در امتداد مرز این عضو ائتلاف ناتو با متحد روسیه رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» لهستان اعلام کرده در پاسخ به این اقدام، حضور نظامی نیروهای خود را در امتداد مرز افزایش خواهد داد. وزارت خارجه لهستان دیپلمات ارشد بلاروس در ورشو را نیز در اعتراض به این حادثه  احضار کرد. وزارت دفاع  لهستان همچنین اعلام کرده که ناتو نیز از این حادثه مطلع شده است.

اوایل روز سه‌شنبه، ساکنان لهستانی در منطقه‌ نزدیک مرز با بلاروس مدعی شدند بالگردهایی با علائم بلاروس دیدند. عصر سه شنبه وزارت دفاع لهستان اذعان کرد ۲ بالگرد بلاروسی که  نزدیک مرز مشغول آموزش بودند، حریم هوایی لهستان را نقض کردند. وزارت دفاع لهستان افزود که این ۲ بالگرد در ارتفاع پایین پرواز می‌کردند و توسط رادار شناسایی نشدند.

لهستان اعلام کرده که این حادثه به عنوان تشدید تنش در مرز لهستان و بلاروس تلقی می‌شود و لهستان از بلاروس انتظار دارد از چنین فعالیت‌هایی خودداری کند.

انتقال نیروهای واگنر به مرز لهستان نیز بر تنش بین این کشور با بلاروس افزوده است. این تحرک در شرایطی صورت گرفته است که لهستان  اعلام کرد برای مقابله با هرگونه تهدیدی نیروهای خود را در مرز بلاروس تقویت می‌کند.

وزارت دفاع بلاروس اواخر تیرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای واگنر آموزش به نیروهای ویژه بلاروس را در یک پایگاه نظامی در چند مایلی مرز این کشور با لهستان آغاز کرده‌اند.

تمرینات نظامی و سفرهای مقام‌های روسیه به بلاروس این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که بلاروس شاید به کارزار نظامی روسیه علیه اوکراین بپیوندد، اما این کشور تاکنون وارد جنگ علیه اوکراین نشده است. 

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1422628

مهمترین اخبار ایران و جهان: