نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 23:23

کودتای نیجر آخرین میخ بر تابوت نفوذ سنتی فرانسه در غرب آفریقا بود

یک رسانه فرانسوی با انتقاد از راهبرد سنتی لشکرکشی نظامی دولتمردان فرانسه در آفریقا به دیپلماسی نرم موفق مسکو در نیجر اشاره کرد و کودتای نیجر را آخرین میخ بر تابوت نفوذ سنتی الیزه دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک رسانه فرانسوی در تحلیلی درباره تبعات کودتای نظامی اخیر در نیجر بر کاهش نفوذ سنتی سیاست خارجی فرانسه در منطقه «ساحل» در غرب آفریقا پرده برداشت.

خبرگزاری المیادین شامگاه یکشنبه گزارش داد که وبگاه فرانسوی «لو بوآن» با تشریح میزان لطمه‌ای که کودتای نظامی اخیر علیه رئیس جمهور تحت الحمایه فرانسه به قدرت و نفوذ فرانسه در این کشور بیابانی در منطقه ساحل آفریقا زده، نسبت به پیامدهای خطرناک آن علیه سیاست‌های دولت ایمانوئل ماکرون در این کشور سرشار از معادن اورانیوم هشدار داد.

به نوشته این وبگاه فرانسوی، امانوئل ماکرون هر چند از پنج سال گذشته در نطق‌های خود علیه نیروهای مسلح تندرو بومی در این کشور تحت نفوذ سنتی خود شاخ و دندان می‌کشید، اما اینک، کودتای اخیر علیه محمد بازوم، رئیس جمهور برکنار شده نیجر، به مثابه آخرین میخ بر تابوت حوزه دکترین نفوذ سیاست خارجی سنتی فرانسه در جنوب صحرای آفریقا بود.

راهبرد نظامی نادرست فرانسه در ساحل آفریقا

وبگاه «لو بوآن» در تشریح واکاوی علل ناکامی فرانسه در کنترل اوضاع کنونی نیجر با اشاره به عملیات نظامی ویژه ارتش فرانسه (سروال) در سال ۲۰۱۳ در مصاف با شبه نظامیان مسلح در کشور مالی، همسایه شمالی نیجر می‌نویسد: پس از عملیات موفقیت آمیز ارتش علیه شبه نظامیان مسلح بومی در مالی و آزادسازی شهرها از اشغال شبه نظامیان مسلح، در آن دوره زمانی با تصمیم نادرست راهبردی دولتمردان فرانسه در تخلیه نکردن نظامیان از این کشور جنگ زده، اینک بهای گزاف آن را می‌پردازیم و گویا از تجربه جنگ عراق، افغانستان و لیبی درس فرا نگرفته‌ایم.

به نوشته این وبگاه فرانسوی، در میان مداخله نظامی ویژه ارتش فرانسه در مالی در زمان ریاست جمهوری «فرانسوا اولاند» و جانشین کنونی وی (امانوئل ماکرون) ما هرگز شجاعت و جسارت کافی در این دو نفر - در شرایطی که ناکارآمدی سیاسی و مداخله نظامی ارتش در مالی روزبه روز عیان‌تر می‌گشت - برای خارج کردن کامل نیروهای نظامی خود ملاحظه نکردیم و اینک بهای کوتاهی خود را در نیجر می‌پردازیم.

این رسانه فرانسوی با تشریح دلایل خطای راهبردی سیاست خارجی دولتمردان فرانسوی در منطقه ساحل آفریقا نوشت: دولتمردان فرانسه پس از عملیات نظامی در مالی بر این باور بودند که حضور نظامی گسترده در آفریقا به عیار سیاست خارجی و دیپلماسی فرانسه در اروپا و جهان خواهد افزود و علاوه بر این، مداخله نظامی به کاهش موج مهاجرت بومیان آفریقایی به اروپا خواهد انجامید، اما این تصور نادرست بود، زیرا تجربه جنگ و لشکرکشی به عراق و لیبی شاهد مثالی در رد این توهم بود.

پیروزی دیپلماسی نرم روسیه بر حضور سخت نظامی فرانسه در نیجر

تحلیلگر این مقاله می‌افزاید: مصداق نادرستی این تصور دولتمردان فرانسه که حضور نظامی ارتش در ساحل آفریقا مؤثر خواهد بود به پدیده اخیر در کودتا در نیجر برمی‌گردد که زمانی که رسانه‌های روسی از اهتزاز پرچم روسیه در «نیامی» پایتخت نیجر بعد از وقوع کودتا خبر دادند و شعارهایی با مضمون «زنده باد پوتین» هنگامی که جمعیت به سفارت فرانسه حمله بردند، طنین انداز شد و این واقعه نمایانگر موفقیت دیپلماسی نرم مسکو بر حضور نظامی سخت و نارضایتی بومیان از عملکرد نظامی فرانسه است.

این مقاله تصریح می‌کند: با وجود اینکه شبه نظامیان واگنر روسیه نقشی در وقوع کودتا در نیجر نداشتند، اما از احساسات ضد فرانسوی بومیان نیجر نهایت استفاده سیاسی را بردند.

این روزنامه اینترنتی در ادامه با اشاره به تعلل ده ساله دولتمردان فرانسه در کنترل اوضاع سیاسی نیجر می‌افزاید: اینک بایستی دولتمردان فرانسه با کنشگران جدید نظامی از در دوستی وارد شوند و این بسیار سنگین و غیر قابل باور است و بار دیگر این ادعا ثابت می‌شود که مداخله نظامی نیز چیزی جز شکست و ثبت رشته‌ای متوالی از ناکامی‌ها در پرونده خارجی در ساحل آفریقا برای الیزه نخواهد داشت.

این مقاله در پایان با انتقاد از عملکرد دولتمردان فرانسوی در منطقه ساحل آفریقا می‌نویسد: روزگاری که ماکرون رؤیای «پیروزی کامل» را در سال ۲۰۱۸ زمزمه می‌کرد، اینک به یک «توهم ناگوار» مبدل شده است.

گفتنی است در جریان کودتای نظامی علیه رئیس جمهور نیجر، نظامیان این کشور دیروز دولت فرانسه را متهم به «مداخله نظامی» در نیجر پس از خلع محمد بازوم از قدرت کردند.

پاریس پس از تخلیه نیروهای نظامی خود از مالی و بورکینا فاسو راهبرد سیاست خارجی جدید خود را طی سال‌های اخیر بر نیجر با هدف تحقق اهداف ژئوپلیتیک خود در غرب آفریقا متمرکز کرد، که کودتای اخیر همه رشته‌های این کشور را پنبه کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1422528

مهمترین اخبار ایران و جهان: